Nästa artikel
Jaguar XJ40 hade känsla för stil
Nyheter

Jaguar XJ40 hade känsla för stil

Publicerad 27 februari 2022
Den sista riktiga Jaguaren hade allt. Stil, känsla, fyrkantiga lyktor...

Det är en väl cementerad missuppfattning att en riktig Jaguar ska ha runda och gärna dubbla strålkastare. I själva verket dök det läckraste Jaguar-nyllet upp 1986 – på XJ40. Efter nästan 15 års utveckling (!) skulle Jaguar visa världen den ultimata lyxbilen.

XJ40 var den första helt nya modellen sedan XJS 1975 och på något vis också den sista äkta Jaguaren, där utvecklingen till viss del skedde under överinseende av den pensionerade Sir William Lyons. ”The best Saloon Car in the World is British” trumpetade tidningen Car ut på omslaget vid premiären. Kanske inte riktigt ändå.

Formen var en lyckad nyorientering, med de klassiska Jaguardragen i behåll, ändå med en tydlig utveckling framåt – vilket knappast efterföljaren X300 kan beskyllas för. Till nytänkandet kunde räknas delvis digital instrumentering och nivåreglerad bakvagn – big mistakes! Kvaliteten var svajig i början, men blev avsevärt bättre i och med 1990 års modell.

Premium, ptff! Här talar vi ”upper class”. Den diskreta elegansen... inredningen... instrumenteringen... en kaross som bara blir snyggare ju mer man studerar den...

Modellbeteckningen XJ6 debuterade 1968. Den första XJ6-modellen utvecklades till och med Serie III och fanns med V12 parallellt med den nya XJ40 till 1992. XJ40 är alltså internbeteckningen på den helt nya generation som X300 (1995) samt X308 (1998) också bygger på. Den sistnämnda generationen hade V8 och hette officiellt XJ8.

Daimler är en mer påkostad variant av Jaguar. Fanns i Vanden Plas-utförande, ibland med tillägget Majestic! En Daimler identifieras snabbt på grillens vågformade överkant. Sovereign är det vanligaste efternamnet för Jaguar XJ6, vilket bland annat innebär läderklädsel, och något annat vill ingen ha när det kommer till Jaguar.

En solid Jaguar erbjuder en körupplevelse väsensskild från alla andra bilar. En XJ40 är följsam, sportig, förfinad och full av karaktär. Den bjuder på doft- och synintryck.

Det handlar om känsla.

Jaguar XJ6 Sovereign 1988

Nypris: 361 700 kronor.

Motor: Rak sexcylindrig, överliggande kamaxlar, kedja, fyra ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Vätskekylning. Volym 3 590 cm3. Max effekt 203 hk DIN.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor, bakhjulsdrift. Fyrstegs automatlåda med golvväljare.

Mått: L 500/B 180/H 136 cm.

Fjädring/hjulställ: Individuell upphängning fram o bak, i hjälpramar. Skruvfjädring och teleskopstötdämpare. Fram dubbla A-armar, krängningshämmare. Bak fyrledad bakaxel, övre triangelbärarmar.

Styrning: Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,4 m.

Bromsar: Skivor fram och bak, låsningsfritt system. Servo.

Fartresurser: Toppfart 210 km/tim. Acc 0 – 100 km/tim 9,8 s.

Förbrukning: 0,78 – 1,31 l/mil.

Livscykeln

1986 Debut kort före bilsalongen i Birmingham. Basmotorn är en 24-ventils 3,6 liter rak sexa i aluminium, snikaren är på 2,9 liter med bara två ventiler per cylinder. XJ40 kom till Sverige som 1987 års modell och kostade 325 000 kronor.

1989 XJ6 Majestic – för statsmän och kungahus.

1990 Kvalitetslyftet. Ford köper Jaguar. Förbättringar införs kontinuerligt. Digitalpanelen skrotas. Den nya snikmotorn blir på 3,2 liter, med fyrventilstopp. 3,6-litersmotorn ersätts av en 4-litersmaskin. Här börjar också utrustningsnivån bli modern med ABS, krockkuddar, farthållare över hela linjen. Den nivåreglerade bakvagnen skrotas.

1992 En ny Majestic presenteras, nu med förhöjt tak och 13 cm längre axelavstånd.

1993 Motorrummet får ny utformning, vilket genast resulterar i V12-modellen som debuterar på Genèvesalongen. Sex liter stor maskin och 318 hk.

1994 Airbag på passagerarsidan. 16-tumshjul. V12-modellen dör i slutet av modellåret och sedan dess har ingen V12 i Jaguar sett till. XJ40 utvecklas till X300.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (9)

  • 1 mars 2022 Kul att du trivdes med den!
  • 1 mars 2022 motorcykelentusiasten skrev:…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.