Jaguar bygger numera själva kopior av tävlingsbilen C-type – var det kanske därför man ville sätta ned foten mot Magnussons bil?

Nästa artikel
Jaguar-paret vann i hovrätten
Nyheter

Jaguar-paret vann i hovrätten

Publicerad 27 mars 2023

Jaguar bygger numera själva kopior av tävlingsbilen C-type – var det kanske därför man ville sätta ned foten mot Magnussons bil?

Paret Karl och Anne-Christine Magnusson fick i dagarna rätt av Svea hovrätt i den överklagan de gjort av tingsrättens dom som tvingade dem att förstöra den C-typereplica de byggt. De slipper även betala ett mångmiljonbelopp till Jaguar Land Rover.

Den här artikeln publicerades först av tidningen Klassiker.


Paret Magnusson fälldes 2020 i Patent- och Marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt för att ha inkräktat på Jaguar Land Rovers (JLR) rättigheter till formen på den Jaguar C-type som de byggt en kopia av.

Avsikten var att bygga fler kopior och paret Magnusson använde sig av sitt bolag, Creare Form AB, både för inköp av delar och i marknadsföring. Tingsrätten gick på JLR:s linje vilket innebar att paret Magnusson skulle tvingas skrota den färdigställda kopian samt betala JLR:s rättegångskostnader.

Karl och Anne-Christine Magnusson överklagade domen till nästa instans: Patent- och Marknadsöverdomstolen vid Svea hovrätt, och i dagarna kom deras avgörande – som stöder paret Magnusson.

Deras C-type replika är räddad och JLR ska betala paret med flera cirka 5,3 miljoner kronor för att täcka bland annat rättegångs- och ombudskostnader. Svea hovrätt menar att även om Jaguar kan hävda upphovsrätt till C-type tillverkades paret Magnussons bil under en period när det måste anses att tillverkaren lämnat ett generellt tillstånd i och med de replikor som tillverkats tidigare, och även använts och fått godkännanden av Jaguar.

Paret Magnussons firma Creare Forms inblandning har inte varit stor nog för att anses göra replikabyggandet till ett kommersiellt projekt. JLR har fram till 19 april på sig att överklaga domen till Högsta domstolen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.