Ett pensionärspar från Göteborg har förlorat i domstol mot Jaguar Land Rover-koncernen som stämt dem för upphovsrättsintrång.
Karl Magnusson och hans fru Ann-Christine har byggt en ambitiös replika av en Jaguar C-Type hemma i garaget – ett projekt som Jaguar hyllat och berömt.
Men projektet ledde till en tvist med Jaguar Land Rover som stämt dem för upphovsrättsintrång, trots att paret tolkat det som att koncernen gett sitt samtycke och att flera C-Type-replikor byggts av andra tillverkare.
– Vi känner oss vilseledda. De hade all möjlighet att säga till om de hade ogillat vårt C-Type-projekt, säger Karl Magnusson i ett pressmeddelande som skickats ut av Sveriges fordonsbyggares riksorganisation (SFRO).
I december kom domen i Stockholms tingsrätt, som går på Jaguars linje. Replikan är olaglig och ska förstöras. Paret ska betala advokatkostnader på fem miljoner kronor och evenutellt även ett skadestånd.
Domen ska överklagas, och många entusiaster har engagerat sig i frågan. En insamling på nätet för att stödja paret uppgår när detta skrivs till 378 000 kronor.
I december kom domen: Replikan är olaglig och ska förstöras
Chefen för Jaguar Land Rovers avdelning för klassiska bilar, Dan Pink, har gjort ett uttalande där han beskriver bilden som målats upp som vilseledande. Han förtydligar att koncernen inte kommer ”jaga” enskilda ägare av replikabilar och insistera på att de skrotas.
”Däremot kommer vi vidta åtgärder för att stoppa företag från att använda våra immateriella rättigheter på ett olagligt sätt för egen vinning, som är fallet här”, skriver han.
Koncernens linje är alltså att parets företag ska ha byggt replikan i kommersiellt syfte och att fler bilar skulle säljas för 2,5 miljoner kronor styck. Paret hävdar å andra sidan att det är ett rent hobbyprojekt. Det ska under en tid ha funnits planer på att bygga fler bilar och sälja dem, men planerna skrotades efter JLR-koncernens förbud.
Jaguar Land Rover har nyligen förlorat rätten till sin egen Defender vilket innebär grönt ljus för uppstickaren Ineos att bygga en egen version av modellen. Designen på den klassiska Defendern är inte tillräckligt unik för att motivera patentskydd på det här sättet, hävdade rätten.
Läs också: Land Rover förlorar rätten till Defender – inte tillräckligt unik
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.