Årets bil globalt 2017 heter Jaguar F-Pace.
Jaggasuven har utsetts till World Car of the Year. Och Volvo blev återigen snuvad av Mercedes.
Peugeot 3008 blev som vi minns Årets Bil i Europa. Globalt heter tävlingen istället World Car of the Year och vinnarna utses i sex klasser. Förutom årets bil finns även årets lyxbil, årets prestandabil, årets bildesign, årets miljöbil och årets stadsbil. Jaguar F-Pace vann förutom i kategorin årets bil – där den slog finalisterna Audi Q5 och Volkswagen Tiguan – även bildesignpriset.
”Designen på F-Pace är både sinnlig och uttrycksfull. Den upprätthåller länken till märkets andra modeller. Den är en utstickande attraktion när den står parkerad vid trottoarkanten brevid någon av sina samtida konkurrenter”, heter det i motiveringen.
Volvo fick än en gång se sig slagen av Mercedes. I Årets Bil kom ju E-klass på bronsplacering medan S90/V90 hamnade utanför pallen på fjärde plats. I World Car of the Year var såväl S90/V90 som E-klass nominerade i lybilskategorin och än en gång var det E-klass som drog längsta strået.
Årets prestandabil blev Porsche Boxster/Cayman och i stadsbilskategorin vann elbilen BMW i3 som utökade sin räckvidd i maj förra året. Elbilarna Tesla Model X och Chevrolet Bolt (som i Europa säljs under namnet Opel Ampera-e) blev båda två besegrade av Toyotas laddhybrid Prius Prime, som på den här sidan Atlanten heter Prius Plug-in hybrid.
Diskutera: Vad tycker du om vinnarna i World Car of the Year?
”Designen på F-Pace är både sinnlig och uttrycksfull. Den upprätthåller länken till märkets andra modeller. Den är en utstickande attraktion när den står parkerad vid trottoarkanten brevid någon av sina samtida konkurrenter”, heter det i motiveringen.
Volvo fick än en gång se sig slagen av Mercedes. I Årets Bil kom ju E-klass på bronsplacering medan S90/V90 hamnade utanför pallen på fjärde plats. I World Car of the Year var såväl S90/V90 som E-klass nominerade i lybilskategorin och än en gång var det E-klass som drog längsta strået.
Årets prestandabil blev Porsche Boxster/Cayman och i stadsbilskategorin vann elbilen BMW i3 som utökade sin räckvidd i maj förra året. Elbilarna Tesla Model X och Chevrolet Bolt (som i Europa säljs under namnet Opel Ampera-e) blev båda två besegrade av Toyotas laddhybrid Prius Prime, som på den här sidan Atlanten heter Prius Plug-in hybrid.
Diskutera: Vad tycker du om vinnarna i World Car of the Year?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ointressant.
Man kan egentligen inte säga vad som är snyggast, det är som att definiera vilken färg som är snyggast...
Tja. Dom få tillfällen Volvo slår Mercedes är i VIB:s tester. Så även i det senaste numret av tidningen som jag fick i brevlådan igår. Volvo vinner som regel alltid oberoende vilka medtävlarna är. Trots sitt numera, åtminstone på pappret rejält nedgraderade rostskydd. Det enda intressanta avseende testresultatet är att följa hur redaktionen lyckas slingra sig fram till det förväntade utfallet utan att tappa alltför mycket trovärdighet.
Vilka kriterier väljer man efter som gör just denna bil så unik ? Jämfört med detta var så var ju valet av 3008 som Årets bil i Europa betydligt mycket mera relevant för oss vanliga bilköpare - om nu vi skall ha nåt med dessa val att göra eller bli påverkade av.
Om sagt, orelevant och endast intressant ur perpektivet, varför SUV är det hetaste just nu?
Sen att Volvo blev snuvade på segern? Vadå snuvad? Att bli snuvad betyder väl att man egentligen var bäst men.....?! Enligt svenska medier har Volvo länge varit värdens bästa bil, tyvärr har resten av världen har inte insett det ännu:). Om nu MB hamnar före V 90 i både årets bil i världen och europa, kan man väl i stället påstå att Mercedes blev snuvad på segern i VIB 's tester. Eller?
Trevlig Påsk på er!
Man kan måhända diskutera om en Jaguar får se ut så här, men som SUV betraktad är de snygg. Om övriga kvaliteter har jag ingen aning, men som påpekats så gör prislappen Peugeoten betydligt intressantare.
Men jag skulle nog välja Skoda Kodiaq.
Roy J
Håller med. Hellre en Kodiaq än denna Jagga. Tycker det finns en hel drös SUV och "SUV" jag hellre hade valt; Ateca, Yeti, XC60, Q3, Tiguan, X3,...
Nu gråter Robert Collin för att inte Volvo vann. I alla tester Collin gjort har alltid Volvo vunnit annars.
Brut33
Då kanske jag missuppfattade dig. För de flesta med arbete idag är det inga problem att låna ihop pengar till en premium eller lyxbil. Frågan är varför man gör det.
Av rent praktiska skäl gillar jag MPV, men dessa är ju nästan utdöende.
SUV:ar ser väl lite sportigare ut, men är inte lika praktiska. Dock har de en hel del fördelar jämfört med gamla "hederliga" kombibilar.
Vore jag stadd vid kassa och hade siktet inställt på en SUV, skulle jag definitivt ta mig en närmare titt på denna.
Sen är det tänkbart att Kodiaq ändå skulle vinna i slutänden. Eller?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.