Nästa artikel
Provkörning: Jaguar F-Pace (2016)
Provkörning

Provkörning: Jaguar F-Pace (2016)

Publicerad 5 juni 2016 (uppdaterad 5 juni 2016)
– Många suv-modeller ser ut som om de står still när det går i 160. Det gör inte vår, säger Jaguardesignern Julian Thomson.
Jaguar skrotar kombiversioner av XE och XF och satsar på en suv. Det kan vara rätt beslut, F-Pace utmanar starkt.
Jaguar är verkligen inte först på plan med en suv-modell i högre pris- och storleksklass men lanseringen av F-Pace är ur många synvinklar intressantare än mycket annat. Bilen antas bli Jaguars volymsäljare – segmentet är verkligen hett just nu – och kan vara nyckeln till att årsproduktionen på cirka 100 000 bilar kan öka väsentligt framöver. Bilen bygger på samma arkitektur som XE och XF, modeller som inte ska erbjudas som kombi enligt ett nyligen fattat beslut. Den tekniska grunden förklarar också varför det inte blivit någon suv förrän nu.

 – Vi hade helt enkelt inte någon passande bas att bygga på för att nå de egenskaper en Jaguar i den här klassen måste ha, säger Julian Jones, projektets utvecklingsledare. Eleganta linjer, sportiga köregenskaper och högt aluminiuminnehåll (cirka 80 procent) hörde till dem, liksom givetvis terrängduglighet som skulle bräda konkurrenterna. Fattas bara när expertisen på fyrhjulsdrift hos Land Rover finns i huset.
 
Provkörningen på bitvis hisnande högt belägna och sällsamt staketlösa vägar i Montenegro avslöjar att Jaguar gått i mål med det mesta. Jag körde tre olika motorversioner: en treliters V6 bensin med kompressor och 380 hk, en treliters V6 diesel med dubbelturbo och 300 hk, samt den för Sverige mest aktuella 180-hästars fyrcylindriga turbodieseln med åttaväxlad automatlåda och fyrhjulsdrift. Alla löpte som förväntat på de största vägar landet har att erbjuda: stadigt, tyst (med visst undantag för avgasljudet i kompressormotorn och den märkligt väsande klimatanläggningen). På de mindre bergsvägarna visade den exakta styrningen sitt bästa ansikte och fjädringen – ganska hård utan att vara obekväm – svalde verkliga utmaningar med ackuratess.

Några terrängövningar som knappast lär bli aktuella för kunderna ingick också och gav intressanta perspektiv på vilken utmaning jag tycker att Jaguar rott i land. Bilen kan klättra som vore den en bergsget. Markfrigången är hela 21,3 centimeter och fjädringsvägen är påtagligt lång (insteget i bilen är ganska högt). Med hjälp av körsystemen Adaptive Surface Response och Adaptive Surface Control kan man med förinställd hastighet enkelt och utan att röra gaspedalen klättra riktigt brant uppför eller långsamt parera sig förbi nedförssluttningar, stenar och stup på ett sätt jag knappast trodde var möjligt. Det är bara att ratta så tar systemen hand om framfarten, mjukt och säkert.

Ett avsnitt på fyra kilometer rena hinderbanan (”En gammal persisk handelsstig,” anförtrodde en Jaguarman mig) skulle ha dödat vilken personbil som helst, säkert också en och annan annan suv, men F-Pace knotade på utan minsta besvär. Imponerande.
 
Inredningen följer den linje man valt i XE och andra Jaguar-modeller, en ganska sval men oklanderlig och välgjord stil som kan varieras i färger och dekor tills man somnar över konfiguratorn. Olika ”linjer” finns också förstås, den enklaste av dem är ”Pure” och i samband med introduktionen finns en laddad utgåva ”First edition” som förefaller vara jämförelsevis prisvärd.

En unik nyhet finns i ”nyckel-armbandet”, tänkt för sportigt folk som inte vill ha nyckeln med sig under kiteseglingen eller rullskridskoåkningen i bergen. Man låser in nyckeln i bilen och låser sedan både den och hela bilen med hjälp av att ett armband av gummi hålls mot bokstaven ”J” i emblemet på bakluckan (av plast). Vid återkomsten är det bara att hålla armbandet mot ”J” igen, varpå bil och riktig nyckel öppnas. Om nu ingen niding petat loss bokstaven, vill säga...

Diskutera: Vad tycker du om Jaguar F-Pace?
Jaguar F-Pace 2,0 D AWD Automat

Pris, från kr: 475 900.

Modell: Suv.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 473/B 194/H 165.

Tjänstevikt, kg: Cirka 1 775.

Motor: Längsmonterad fyrcylindrig rak turbodiesel, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, direktinsprutning. Borrning/slag 83/92,4 mm, volym 1 999 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 430 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

Kraftöverföring: Bakhjulsdrift med automatiskt inkopplande fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.

Prestanda: Toppfart 208 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,7 s.

Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km.

CO2-utsläpp: 134 g/km.

Konkurrenter: BMW X4/X5, Mercedes GLC/GLE, Porsche Macan, Volvo XC90 etc.

Plus: Kör- och terrängegenskaper, finish, baksäte och bagageutrymme.

Minus: Högljudd bensin-V6, väsande klimatanläggning.



Vad nytt? Jaguars första suv-modell någonsin.

För vem? Alternativsugna som gillar framkomlighet.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-06-05 20:55
saabnisse

Vem behöver en SUV?
Ett fullkomligt meningslöst fordon som skapats av reklamknuttar som inbillar lättroende att det är det rätta.
Skamligt att ett ärorikt bilmärke förfaller till modenycker.
En Jaguar har historiska arv att förvalta och där ingår inte dumheter som SUV!

#2 • Uppdaterat: 2016-06-06 19:03
pinjong

Jag har svårt att vara kritisk över en biltillverkare som försöker utveckla och sälja bilar som är tänkta att möta dagens konsumentkrav. Alla vet väl hur det går för bilmärken som hoppas att kunderna uppskattar utdaterad teknik. De försvinner. Istället kan man ju låta märkets gener ge olika avtryck i design och val där de inte inkräktar på modern funktionalitet. Jaguar är på rätt spår med sin tolkning av SUV-trenden vad jag kan förstå.

#3 • Uppdaterat: 2016-06-06 22:41
Styggavargen

Jag stör mig lite på de "glattiga" bilderna där fordonet (SUV) står på en helt vanlig grusväg.... skulle lika väl kunnat vara min Octavia som varit i den bilden på samma grusväg. Man behöver ingen SUV för att köra på en vanlig grusväg, inte ens 4WD. Sedan åberopar man alltid "aktivitet" med SUV i reklamen, precis som man inte kunde göra samma sak med en helt vanlig bil!? Tro mig, vanlig sedan-kombi modeller kommer att dö ut. Focus har redan satts på is i USA...nu när alla skall ha en SUV/Crossover. Vanliga bilar blir nog sällsynta och nya modeller kommer inte att komma ut på marknaden. Så trenden kommer att bli tunga bilar, onödigt klumpiga.. och sämre för miljön än om vi fått en trend åt andra hållet. Det känns helt bakvänt och omodernt med i SUV i dessa tider när klimatet är skört. Så onödigt och dåligt på nästan alla sätt.

#4 • Uppdaterat: 2016-06-07 07:58
L. Mäkinen

Precis som hos Porsche ger detta möjligheter för ett företag att utveckla de modeller som de har i "hjärtat".
Om de kan komma med en framtida G-Type tack vare pengar de tjänat på F-Pace är jag tacksam.

#5 • Uppdaterat: 2016-06-11 14:22
kesey

@saabnisse Vad folk behöver eller inte är totalt ointressant. Vad folk köper är det däremot.
Mitt ditt resonemang skulle Apple aldrig funnits och vi skulle åkt runt i Trabanter.
Jaguar gör helt rätt som ser till vad folk prioriterar för tillfället och ökar därmed chanserna att överleva som biltillverkare.

#6 • Uppdaterat: 2016-06-05 22:35
milkylainen

saabnisse: Mjo. I någon mening gör sig arvet av Jaguar bättre som just "Shaguar" än någon modern run-off-the-mill tolkning av bergsget. Men tidens tand gör väl Jaguar till konkursfärdigt ifall de inte skulle sälja moderna tolkningar.

På något sätt är det tragiskt att se Jaguar med sitt extremt vackra arv övergå till att försöka överleva på det här sättet. Men de måste antar jag... Precis som Porsche kränger SUV:ar...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.