Nästa artikel
Jaguar E-Type återföds i Growler
Nyheter

Jaguar E-Type återföds i Growler

Publicerad 28 februari 2011 (uppdaterad 28 februari 2011)
E-Type fyller halvsekel, men Jaguar tänker inte återuppta produktionen. En rik schweizare tog saken i egna händer.

Det var på bilsalongen i Genève 1961 som Jaguar E-Type första gången tog emot publikens jubel. Modellen kom att bli en av bilvärldens allra största ikoner – och i år fyller den 50 år.

Jaguar firar med en trimmad och ovanligt utspökad version av XKR. Det duger inte, tänkte en rik man från Schweiz. Han har bett svenska dataillustratören Bo Zolland och den schweiziske designern Robert Palm att skapa honom en modern tolkning av E-Type.

Resultatet är Growler E 2011, som bygger på arkitekturen från en modern XKR. Den kompressormatade V8-motorn lämnar normalt 510 hk men ska i Growler trimmas till 600 hk.

Flitigt användade av kompositmaterial och kolfiber har gjort att man lyckats sänka bilens tjänstevikt med cirka 200 kg, till runt 1 550 kg. Det gör att 0-100 km/tim ska klaras av på under 4,0 sekunder.

Beställaren, som vill vara anonym, överväger att tillåta flera exemplar byggas om det finns önskemål. Men bara ett fåtal exemplar är aktuellt, och dyra lär de bli.

Någon information om när det första exemplaret är klart finns inte i dagsläget.

Diskutera: Är Growler snyggare än originalet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-28 10:05
Hobb (ej verifierad)

Skitsnygg, nästan lika fin som orginalet. Men antagligen bättre.........jag beställer en direkt !
Undrar vad priset är?

#2 • Uppdaterat: 2011-02-28 10:11
emellertid (ej verifierad)

Snyggaste bil jag sett på väldigt länge. Skulle definitivt vilja ha en. De klassiska linjerna är mycket smakfullt integrerade i den nya karossen.

#3 • Uppdaterat: 2011-02-28 11:15
Jager (ej verifierad)

Herr Zolland kan verkligen sin sak... snyggt och elegant. men jag tycker deras egen C-X75 var så vacker att man ville gråta...

#4 • Uppdaterat: 2011-02-28 15:06
Agaton S (ej verifierad)

Den kostar nog full tillräckligt - helst med tanke på att XKR som den bygger på, i standardutförande, kostar från 1,19 miljoner i Sverige... (Och då har man väl inte ens öppnat katalogen över tänkbar extrautrustning...)

#5 • Uppdaterat: 2011-02-28 15:09
Roy J

Faktiskt inte alls så pjåkigt!
Bakrutan känns dock lite för kantig mot linjerna i övrigt - skulle vinna på att var rundad i underkant (men inte sikten).

#6 • Uppdaterat: 2011-02-28 16:07
saabnisse

Ja, den är lyckad.
Kanske stör de fyra strålkastarna något.

#7 • Uppdaterat: 2011-02-28 16:28
k.h (ej verifierad)

snygg!!!

#8 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Riktigt fin nytolkning av E-typen. Slår iofs inte originalet då det är omöjligt att överträffa en redan fulländad design men bra jobbat ändå.

Väntar nu bara på skodatrollets sedvanliga tugg om att Superb är snyggare, snålare och billigare :-)

#9 • Uppdaterat: 2011-02-28 16:35
Agaton S (ej verifierad)

Ja, eller Lexus-tramsandet....

Superbil är superbil och supar-bil är supar-bil.....

#a • Uppdaterat: 2011-02-28 16:36
Fundersam (ej verifierad)

Elegant och modern anpassning av en designikon.

Håller med Roy J om att bakrutan hade kunnat få sig en liten rundning i nederkanten.

Jag hade nog ändå föredragit originalet framför denna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.