Nästa artikel
Inget krav på TPMS i Sverige
Nyheter

Inget krav på TPMS i Sverige

Publicerad 29 oktober 2014
Däcktryckövervakningssystem, eller TPMS, är ett EU-krav från och med första november. Men det införs inte som krav på svenska bilar.
Syftet med TPMS är att minska CO2-utsläppen, som ökar om däcktrycket är för lågt. Transportstyrelsen anser att det är onödigt i Sverige eftersom däcktrycken här kontrolleras i samband med byte mellan vinter- och sommardäck. I praktiken kommer ändå alla nya bilar säljas med TPMS, eftersom EU-reglerna gäller fram till ibruktagandet. Svenska bilägare kan dock själva välja om de vill behålla systemet.

Diskutera: Borde det vara krav på elektronisk däcktrycksövervakning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-10-29 09:07
Hackenbush

Bra att det blir valfritt i Sverige. Som sagt så kollas ju trycket i däcken vid byte mellan sommar och vinterdäck.

#2 • Uppdaterat: 2014-10-29 09:22
Pi

Ja - i synnerhet som att vissa system är långt ifrån gratis när man t ex skall köpa vinterhjul. Men i det avseendet är väl VAGs system, där dom använder befintliga ABS-givare, billigare för oss bilägare och då får man ju övervakning utan extra kostnader så även om det möjligen är sämre ur teknisk synvinkel så finns det ju ingen anledning att koppla ur det och det är ju en vinst i sig. Sen tillhör det väl inte vanligheterna att vi värjer oss ifrån "EU-dumheter" utan vi brukar ju lydigt lägga oss platta men nu har det i alla fall hänt vilket känns positivt..:)

#3 • Uppdaterat: 2014-10-29 09:42
erito

Så en del tänker att det är bra att vi kan köra utan stänkskydd och förstöra både bilar miljö och säkerhet, men däcktrycksövervakning skulle vara ett måste?
Konsekvens och lag på stänkskydd först tack. Och ett slut på hetsen mot dubbdäck, de räddar liv!

Jag säger inte att TPMS är dåligt, bara att det finns mycket annat att ta tag i först. Tex så kan man lägga TPMS pengarna på fler alko-bommar vid färjor, hårdare kontroll av "europeisk" trafik vad gäller däck. Fler alko-kontroller överlag m.m.

#4 • Uppdaterat: 2014-10-29 10:06
Thommys

Gött att Sverige inte ska vara värst hela tiden. Men tyvärr är det så att om man inte använder sändare i fälgarna kommer ett återkommande felmeddelande i bilen.

#5 • Uppdaterat: 2014-10-29 10:27
Leif R

Nej, vi har nog med alla regelverk av ständigt nytillkommande EU-direktiv, ibland även svenska, som också fördyrar hela bilägandet och om oturen är framme, underhållskostnader!

#6 • Uppdaterat: 2014-10-29 10:47
Kalle2

Utmärkt bra att det är valfritt, systemet kostar lång mer än vad det är värt, däcktryck kan vi kolla ändå, själv brukar jag hålla lite högre tryck för att sänka förbrukningen, det ger långt mer än detta. Det kostar tiotusentals kronor att byta ut givarna sommar och vinterdäck när de inbyggda batterierna är slut efter två tre år, dessutom ska väl något programmeras om vid varje däcksbyte som endast kan utföras hos auktoriserad verkstad för ett rundligt tilltaget belopp. Inte värt alls för vad det ger. Dessutom kommer bilarna som har däcktryckskontroll få ett sämre andrahandsvärde pga. att modellen blir avsevärt dyrare att hålla i drift.

#7 • Uppdaterat: 2014-10-29 13:34
PREVIA

Transportstyrelsen missade att de flesta redan verkar ha satt på sina fulldubbade däck här runt Stockholm när det var varmare än det var på midsommarafton, sedan när temperaturen sjunker till minus -10 grader sjunker däckstrycket med motsvarande % och då åker alla omkring med för lågt lufttryck i sina fulldubbade säkra däck. Men då temperaturen sjunker räknar dom väl med att kontorsfolket genast hoppar ut i snön och kontrollerar däckstrycket igen då alla som numera inte ens kan byta hjul på sin bil ändå är väl medvetna om detta. Alla kollar säker lufttrycket i reservhjulet på sin bil, speciellt de med reservhjulet i en kåpa under bilens bottenplatta. Systemet där ABS systemet kollar att alla rullande hjul har samma lufttryck reagerar inte på temperaturskillnader där alla hjulen får för lågt tryck till vintern och inte heller om reservhjulet har något lufttryck alls.

#8 • Uppdaterat: 2014-10-29 13:47
Raphael

Om vi tar bort "T" ur rubriken så blir det genast mycket mer humoristisk.... ^^ :)
Men för att kommentera övervakning av däcktryck, och inga andra tryck :), så... däcktrycket behöver kontrolleras regelbundet. Jag brukar göra det varje gång jag tvättar bilen eftersom jag gör det vid en mack som, som av en händelse, råkar ha utrustning för att mäta trycket i däcken. Trycket varierar med temperatur och tid, så det räcker inte att bara mäta det vid hjulskifte mellan sommar- och vinterdäck. Dock tror jag att vi människor klarar av detta själv istället för dyra elektroniska hjälpmedel som bara är krångligt att ha i fälgarna. Satsa pengarna på en informationskampanj istället!

#9 • Uppdaterat: 2014-10-29 13:47
MickeAn

De priser jag hittar på nätet är 2-3000 kr för 4:a sensorer monterade och klara i samband med köp av nya däck. Omprogrammeringar brukar anges till någon hundralapp vid byte sommar-/vinterdäck. De flesta bilar är självlärande eller kräver bara manuell aktivering i bilens menysystem, dvs något som föraren själv klarar av.

Det verkar dock vara vissa bilmärken (Citroen, Renault, Peugeot) där man måste in i OBD och peta till en kostnad av ca 500:- i samband med byte sommar-/vinterdäck. Undrar vad som gäller för de sistnämnda om man vill fylla på lite extra tryck om man skall köra långkörning med lite mer last än vanligt? Kan man då själv omkalibrera sensorerna?

Utan tvekan är detta ett system som jag kommer att hålla aktivt på både sommar- och vinterdäck.

Att påstå att däckstrycket ändå kollas vid byte sommar-/vinterdäck känns inte riktigt som det är överensstämmande med verkligheten. Man ser väldigt många bilar som kör med alltför lågt däckstryck - så lågt att man till och med ser hur däcket är tillplattat mer än det skall vara. Så lågt tryck är inte bara ett miljöproblem utan också en onödig fara.

#a • Uppdaterat: 2014-10-29 14:17
Roger Skagerström

Erito : Jo för stänkskydd gör ju en jävla skillnad :P

Systemet med ABS-sensorerna är tillräckligt bra. På min Mazda hade jag tryckmätare i fälgarna, men inte på vinterdäcken. Fick en varningslampa, inte mycket mer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.