Allt fler bilister vill köra suv. Faktum är att över hälften av Europas nybilsköpare i år valde den högbyggda biltypen, vilket är ett nytt rekord.
Men den höga sittpositionen, det lätta insteget och den generösa markfrigången kommer med vissa nackdelar, som inte går att jobba bort. Det menar Volkswagens chassiingenjör Hendrik Schnurbush.
Under en presentation av märkets nya kombimodell Passat, och suven Tiguan, var han på plats för att prata om vad Volkswagen kallar DCC Pro.
Den här nya generationen av företagets aktiva, elektromagnetiska stötdämpare har två magnetventiler, medan de tidigare bara hade en. Det innebär att bilens dator kan justera deras kompression och återgång separat – en teknik som tidigare var reserverad för betydligt dyrare modeller.
Fördelarna är många, förklarar Schnurbush, och visar upp en graf där det nya systemet jämförs med det gamla.
Kontentan: Eftersom antalet justeringsmöjligheter ökar exponentiellt blir det lättare för styrsystemet att hitta precis rätt läge för varje given situation, vilket innebär mer komfort och bättre väghållning.
Men oavsett hur avancerad tekniken är kan den inte ändra på fysikens regler.
De nya stötdämparna kommer att säljas som tillval till både Passat och Tiguan – men den som vill ha det bästa chassit gör ändå bäst i att välja den förstnämnda.
– Vi gör vad vi kan för att det ska bli så bra som möjligt, men en suv har fortfarande sämre komfort och väghållning än en sedan eller kombi, säger Schnurbush.
Det hela har att göra med fjädringsvägen och den högre tyngdpunkten.
– Tiguan har längre fjädringsväg. Den kommer alltid att kränga mer, oavsett vad vi gör, säger han.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (46)
- 11 oktober 2023 Vad är skillnaden på en SUV…
- 11 oktober 2023 Kamiq SUV?? Den är knappast…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.