Nästa artikel
Ingen ny skrotningspremie
Nyheter

Ingen ny skrotningspremie

Publicerad 23 april 2012 (uppdaterad 23 april 2012)
Det blir ingen ny skrotningspremie för gamla bilar. Det slår Miljöminister Lena Ek fast. Bil Sweden är missnöjda med beslutet.

I Sverige har vi inte haft någon skrotningspremie för gamla bilar sedan 2007, och Miljöminister Lena Ek (C) säger till Sveriges Radio att det inte blir någon ny sådan.

Lena Ek menar att situationen som uppstod i Tyskland efter att en skrotningspremie införts avskräcker. Tysklands skrotningspremie resulterade i en stor svart marknad, och skrotbilar fördes över till Tyskland från andra länder för att få del av premien.

Branschorganisationen Bil Sweden vill se en premie liknande den vi hade 2007 i Sverige för att få bort de äldsta trafik- och miljöfarliga bilarna med ett marknadsvärde under 5 000 kronor från vägarna.

– För att få dessa ur bruk behövs inget nytt system eller principer, men det kan hjälpa med en stimulans för att få iväg dem till återvinning. Femtusen kronor räcker till kontantinsats för en begagnad bil med katalysator med bra säkerhetssystem. Erfarenheten från den tillfälliga skrotningsersättningen 2007 visade att 4 000 kronor gav en omedelbar respons då 25 000 bilar skrotades under åtta timmar, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden i ett pressmeddelande.

Diskutera: Vad tycker du om att det inte blir någon skrotningspremie?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-04-24 17:41
Irvor

Tror inte det hjälper med varken 1500 kr eller 4000 kr.
Vad gör att vissa människor låter skrotet stå ?
Lathet ?
Det borde vara någon slags lag att lämna in en uttjänt bil, och ett kännbart straff om man inte följer den lagen.

#9 • Uppdaterat: 2012-04-25 00:10
Mythbuster

Ivor, i princip finns det redan en sådan lag. Den person som genom sitt slarv som t.ex. låta sin avregistrerade bil stå år ut o år in där bilen förorenar marken (vilket den gör för eller senare) gör sig skyldiga till miljöbrott. Och stackars den som döms för det, enbart analys av graden av förorenad mark kan gå på flera hundra tusen. Därefter kommer själva saneringen och då är man i personlig konkurs för länge sen. Men så kan man lämna in bilen gratis istället. Precis som med glödlampor och tidningar. En medborglig rättighet och skyldighet att ta sitt skräp/skrot till inlämningställerna.

#a • Uppdaterat: 2012-04-25 00:54
Stene

Har inte Sverige tillräckligt med lagar som väldigt många struntar i?

Bilar som har funnits länge och fortfarande är körbara är dom miljövänligaste och bilar som står still tär väldigt lite på miljön, som Freddedw skriver.

Att Bil Sweden oroar sig för nybilsförsäljningen...är någon förvånad ?
(Bil Sweden förresten, sorglig svengelska som blir korkad utifrån både svenska och engelska.)

Är inte insatt i den tyska skrotningspremieproblematiken men om folk kunde importera skrotbilar och få premie så är det ju något systemfel som aldrig skulle kunna uppstå i det hårt reglerade och kontrollerade Sverige.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.