De mörka molnen på den europeiska bilmarknadens himmel är inte på väg att skingras, det slår Alix Partners fast i en färsk rapport. Köplusten vad gäller nya bilar kommer att dämpas än mer i eurokrisens och den höga arbetslöshetens spår.
Enligt Alix Partners prognos minskar efterfrågan på nya personbilar och lätta transportbilar i Västeuropa med en miljon under 2013 till totalt 13,3 miljoner. Den siffran är 3,3 miljoner lägre än försäljningen 2007, året innan finanskrisen.
”Det är osannolikt att bilindustrins försäljning kommer att nå 16 miljoner enheter igen innan 2020”, skriver Alix Partners i rapporten.
Utvecklingen som beskrivs kommer att innebära konsekvenser, särskilt för volymtillverkarna som har stor överkapcitet i sina fabriker och är starkt beroende av sina respektive hemmamarknader, till exempel Peugeot, Citroën och Fiat.
Diskutera: Vilka tillverkare tror du drabbas hårdast?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Minsta två - eller tre - stora volymtillverkare måste bort. Synd att chansen gick om intet när det gällde Ford och GM. Men detta är den krassa sanningen, branschen måste saneras. Och som det mycket riktigt står i texten ovan, utvecklingen som beskrivs kommer att innebära konsekvenser, särskilt för volymtillverkarna som har stor överkapcitet i sina fabriker och är starkt beroende av sina respektive hemmamarknader, till exempel Peugeot, Citroën och Fiat. Vi ser ju redan enorma problem i den franska bilindustrin.
EU var en bra idé och jag stöder den fortfarade. Däremot kan jag inte säga samma sak om eurosamarbetet. Vad skulle vi med detta projektet till? Några länder går dåligt och vi andra måste betala deras skulder samtidigt som invånarna i Europa givetvis påverkas negativt i sitt ekonomiska tänkande. Detta Grekland, till exempel ...
Det är märkligt att artikeln inte nämner Opel som är den biltillverkare som går sämst i Europa. Opel är nära konkurs. Och ett stort skäl är att Opel inte säljer bilar utanför Europa - (märket skulle konkurrera för mycket med GM-gruppens övriga märken). Opel är helt beroende av Europa-marknaden. Utifrån Opels synvinkel var det ett misstag av GM att lansera Chevrolet-märket i Europa på folkbilar, då det appelerar till många traditionella Opel-kunder som inte fångas av dagens Opel-bilars fokus på "sportig design" som innebär att de är stora utanpå och små inuti...
Opel blir nästa biltillverkare i Europa som faller och märket ersätts av Chevrolet-märket, det är vad jag tror.
Gällande PSA-gruppen och Fiat så har båda försäljning utanför Europa. Fiat har stark försäljning i Sydamerika där de är marknadsledande i bl a Brasilien och andra marknader. Fiat-gruppen äger även Chrysler-Dodge som gör storvinst så Fiat har pengar även om Sydeuropa backar i försäljning.
PSA-gruppen går bra utanför Europa men inte lika bra som Fiat, och de är bara en marginell spelare i Kina. Även Ryssland har de inte fått upp farten på. Dock har de nya lägre prissätta modeller (Peugeot 301) som de hoppas mycket på. Renault säljer många Dacia som går från klarhet till klarhet i Europa så de får pengar där även om Renault som märke också backar på grund av att Sydeuropeerna har minskat sina bilinköp.
PSA behöver minska sitt produktutbud, de har idag för många modeller på marknaden och de konkurrerar även internt så de behöver diversifiera sig mer. En utökning av samarbetet med Mitsubishi vore välkommet, nästa Lancer skulle ju kunna byggas på samma bottenplatta som Peugeot 308/C4.. och nästa Colt skulle kunna dela plattform med Peugeot 208/C3.
I Brasilien är Citroën ett premiummärke... (Citroën har egen fabrik i Brasilien och bilarna har mer exklusiv inredning än de som tillverkas i Europa). Citroën behöver inte vara en masstillverkare, bättre de nishar in sig och tjänar bra med pengar istället, och låter Peugeot vara masstillverkaren.
EU är en jättebra ide om man gillar överstatlighet där den enskilda människan kommer ändå längre bort från någon form av demokrati. Ett utmärkt sett att avsäga sig allt inflytande i alla viktiga frågor i vårt samhälle.
PREVIA, kan du räkna upp tio punkter som visar att ditt vanliga liv - DITT VARDAGSLIV - har påverkats negativt av EU? Kan du få ihop tio sakliga argument? För min egen del har absolut ingenting förändrats - inte mer än att mycket faktiskt har blivit betydligt enklare.
Tror inte det bara är Opel utan hela GM som inom en snar framtid försvinner. Vem köper en Chevrolet ? Inta jag i alla fall.
Renault-Nissan är sannolikt inte så illa ute, eftersom de är synnerligen framgångsrika i snabbväxande f d U-länder. Daciavarianter tillverkas förutom i Rumänien i Ryssland, Marocko, Colombia, Indien, Iran, Brasilien och Sydafrika, ibland under namnet Renault, med ibland specifika anpassade modeller för lokala marknaden. Dessutom äger man VAZ/Lada och genom att klokt spela på rysk patriotism kanske de skulle gå mycket långt. Opel lär vara värst hotat pga att GM behöver få upp aktiekursen inför ev försäljning av det för amerikanarna så förhatliga statliga "socialistiska" aktieinnehavet, som ju var en följd av den högst lyckade räddningsaktionen för GM. Resten av GM går ju som tåget med sydkoreabaserade bilar och framgångar i Kina, Peugeot-Citroën och Fiat lär få krympa mycket, och där är Peugeot värst ute, eftersom de är mest lokala. Jag är uppriktigt orolig för Volvo om försäljningen viker och Geely tröttnar. Så värst mycket med EU har det inte att göra. Problemet med mogen marknad hade kommit förr eller senare, med eller utan kris.
Inte konstigt att bilbranschen har det tufft, inte nog med ekonomisk instabilitet i många länder , men om vi "bara" håller oss till Sverige, pågår väl närmast en klappjakt på bilister från, politiska partier, Trafiksäkerhetsverket, Kommuner med allahanda hastighetbegränsande påfund (vägbulor, avsmalnande gator, avstängningar m m) och senaste "mjölkkon", Trängselskatt som vi förmodligen bara sett början av, låter det dystert, ja, men är en realitet! Bilindustrin måste också satsa på ett billigare ägande att kunna underhålla sin bil, vi har en servicekostnad som snart blir orimlig, och varför denna lyxiösa utrustning som är/kan vara en källa till krångel!!
http://www.dalademokraten.se/Opinion--Kultur/Debatt/2012/05/19/Risken-for-smittad-mat-okar-med-EU-/
http://www.newsmill.se/print/45758
Stejkrätten urholkas.
http://www.europaportalen.se/2012/04/riksdagen-maste-avvisa-foreslagen-eu-strejkratt
Färgämnen och livsmedelstillsattser som var förbjudna i Sverige blev med vårt inträde i EU nu tillåtet.
Europa står inför sin värsta ekonomiska kris och det kan omöjligt bero på att dessa länder gavs jättestora lån till väldigt låg ränta av EU/IMF som dom inte har någon möjlighet att återbetala under överskådlig tid.
Förskolor, skolor, äldreboenden har numera ingen möjlighet att välja närproducerade livsmedel då man måste upphandla alla inköp i den fria handeln av varor och tjänster. Jippy.
Nu står tillverkarna för kontrollen av elsäkerhet och andra viktiga kontroller av varor, någon som tror att den är lika bra som tex S- märkningen som tidigare skyddade oss för elolyckor.
OSV. Man måste nog vara försedd med stora skygglappar för att missa dessa saker som sker omkring oss sedan inträdet i EU.
Nu är ju inte överkapaciteten i bilfabrikerna en EU-fråga. Så om vi kan hålla oss till bilar och skippa politiken vore det bra.
Jag tror precis som Raphael att Opel ligger farligt till. Annars är det väl bilmärken som är stora i södra europa som har störst problem. En positiv effekt kan ju bli att det blir fler kampanjer och rabatter för oss i Sverige när vi ska köpa ny bil
För bilindusrin om något är framtidens miljökrav en i högsta grad politisk fråga, både internationellt och inom EU. För att ta OPEL som exempel, vad hade OPEL varit idag om inte styrande i Tyskland "räddade" fabriken från bankrutt under finanskrisens början , här har styrande framöver huvudbry vilken väg dom ska välja för OPELS fortlevnad!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.