Ett år efter lanseringen meddelar brittiska Ineos Automotive att de börjat leverera terrängbilen Grenadier till svenska kunder, via återförsäljaren Hedin Bil.
Modellen är tydligt inspirerad av den gamla versionen av Land Rover Defender, och har en traditionell konstruktion med separat ram. Motorer och annan teknik kommer från BMW, och bilarna sätts ihop i Hambach, precis söder om den tysk-franska gränsen.
I Sverige börjar på 761 000 kronor för instegsversionen, som kallas Utility Wagon. Utöver det måste köparen räkna med en rejäl skattesmäll.
Det stora, kantiga fordonet har hög förbrukning, och orsakar därför stora koldioxidutsläpp. Även i dieseldrivet utförande drar den mer än 1,2 liter per mil i WLTP-cykeln, vilket innebär en årlig malus-skatt på 34 862 kronor de första tre åren.
Ineos Automotive är en del av kemijätten Ineos Group, som bland annat tillverkar olika typer av petroleumprodukter, plast och lösningsmedel.
Land Rover har tidigare försökt stämma Ineos för patentbrott, eftersom de menar att Grenadier är för lik deras Defender. De fick dock avslag i rätten, med motiveringen att Defenderns design inte är tillräckligt unik.
Rättelse: I en tidigare version av artikeln skrev vi att bilarna byggs i Tyskland. Det stämmer inte. Fabriken ligger i Frankrike, nära den tyska gränsen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 25 maj 2023 ViB påstår att bilarna …
- 24 maj 2023 Min vän mattläggaren Nisse…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.