När Land Rover visade upp en ny generation av långköraren Defender var det många modellentusiaster som blev besvikna. Tanken med nya generationen Defender är att locka en ny målgrupp, men det finns fortfarande många som uppskattar den mer klassiska designen.
Därför har brittiska kemi- och petroleumföretaget Ineos offentliggjort planer på att börja bygga en egen och modernare version av den klassiska Defendern. Företaget har till och med fått grönt ljus i domstol för att använda den uppdaterade designen.
Den nya modellen heter Ineos Grenadier och ska börja säljas nästa år. Under huven finns sexcylindriga bensin- och dieselmotorer från BMW.
Nu står det även klart att Ineos Grenadier inte bara ska komma med förbränningsmotorer, utan även med vätgasdrift för att sänka utsläppen. Modellen kommer alltså inte med batterieldrift utan får istället en bränslecell som omvandlar vätgas till rörelseenergi ”ombord”.
Vätgastekniken utvecklas tillsammans med Hyundai som experimenterat med tekniken i många år och säljer vätgassuven Nexo.
Ineos framställer redan 300 000 ton vätgas årligen och kan eventuellt hjälpa Hyundai med vätgasinfrastrukturen. Ineos har stora vätgasplaner framöver.
– Vi vill göra något på riktigt seriös skala under de kommande fem åren, säger teknikchefen Peter Williams.
Läs också: Land Rover förlorar rätten till Defender – inte tillräckligt unik
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra med vätgasbil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.