Kemiföretaget Ineos gav sig in i bilvärlden för sju år sedan när bolagets grundare Jim Ratcliffe ville skapa en utmanare till Land Rover Defender.
Resultatet blev Ineos Grenadier, en stor terrängbil som finns med bensin- eller dieselmotor från BMW. Ineos ska också lansera en pickup.
Nu kommer märkets tredje modell: en något mindre terrängbil som blir eldriven. Den heter Ineos Fusilier och ska enligt tillverkaren ha ”terrängkapacitet i världsklass”. Ineos Fusilier ska börja levereras 2026.
Ineos Fusilier utvecklas tillsammans med Magna i Österrike där bilen också ska byggas. Någon exakt räckviddssiffra finns inte ännu, men Ineos siktar på omkring 40 mil.
Det som däremot står klart är att Ineos Fusilier ska erbjudas med en räckviddsförlängare i form av en liten bensinmotor som kan ladda upp batteriet, men som inte driver hjulen. Den ska ge ytterligare 27 mils räckvidd.
Helt övertygad om eldriftens fördelar är inte Jim Ratcliffe.
– Vi är spända att lansera vår eldrivna terrängbil på marknaden, men vi börjar förstå de tydliga begränsningarna med batterieldrift i vissa situationer. Elbilar är perfekta i särskilda fall: kortare resor och leveranser i stadstrafik. Men bilindustrin och regeringar måste ha realistiska förväntningar när det gäller teknologier som kan hjälpa till att snabba på den nödvändiga förändringshastigheten, sa han vid premiären.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.