Aldrig tidigare har det importerats så många elbilar till Sverige. Bilbristen gör att leveranstiden på helt nya modeller kan vara långt över ett år, och för den som inte vill vänta kan det vara lockande att slå till på ett importerat exemplar.
Siffror från sajten Car.info som Vi Bilägare tagit del av visar att det importerats lika många elbilar hittills i år som under de senaste tre åren tillsammans. Ökningen är enorm och Tesla sticker ut som det klart vanligaste bilmärket att importera.
Flera bilhandlare har börjat leta utomlands efter relativt nya elbilar att importera. En av dem finns i Skåne och annonserar just nu åtta elbilar som importerats från Tyskland.
– Vi har partners runt om i Europa som vi samarbetar med för att importera bilar. Det är ofta demobilar som gått hos auktoriserade bilhandlare, säger en av bilhandlarna som Vi Bilägare varit i kontakt med.
En annan är baserad i Göteborgsområdet och har importerat elbilar under lång tid.
– Det är många bilfirmor som gör det nu när utbudet här i Sverige är så tunt. Vi kommer förmodligen fortsätta så länge det är bilbrist, säger handlaren.
Garantierna försvinner inte för att bilen är importerad – de gäller i hela Europa. Men en importerad bil kan i vissa fall ha något sämre andrahandsvärde och högre försäkringspremie än en svensksåld.
Mest registrerade elbilsmodellerna som importerats hittills i år.
Bilmodell | Antal |
Tesla Model 3 | 270 |
Tesla Model S | 96 |
Nissan Leaf | 23 |
Volkswagen Golf | 22 |
Tesla Model X | 19 |
Källa: Car.info
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 21 juni 2022 Tesla modell 3 är betydligt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.