På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag funderar på att importera en bil från Tyskland. Beroende på mitt jobb med veckopendling utan laddmöjligheter, faller valet på en dieselbil. Och jag har då tänkt mig en bil av årsmodell 2017 eller 2018, innan den förhöjda skatten infördes.
Om jag då köper och importerar en Volvo XC90, räknas skatten på registreringsdatum i Sverige eller från då bilen togs i trafik i Tyskland? Vid sökningar på nätet ser jag att ibland nämns att moms tillkommer, ibland inte. Vad är det som gäller?
Tomas
Svar:
Om du köper en bil av en handlare så får du förstås betala moms i Tyskland, 19 procent. Tar man in en begagnad bil från ett EU-land och om bilen räknas som begagnad behöver du inte betala moms i Sverige. (Enligt reglerna för mervärdesskatt räknas ett fordon som nytt om fordonet vid köpet körts mindre än 600 mil, eller om fordonet varit i trafik i mindre än 6 månader.)
När det gäller fordonsskatt, så beräknas den på samma sätt som i Sverige. Bilar som registrerats för trafik före 1 juli 2018, drabbas inte av den då förhöjda fordonsskatten.
Jag råder dig att gå in på Transportstyrelsens hemsida ”Importera från ett EU-land”. Där kan du läsa om de regler som gäller. Att köpa bilen av en handlare bedömer jag som ett säkrare alternativ än att köpa av en privat ägare. Du kan också ta hjälp av något av de företag som ägnar sig åt att på uppdrag leta upp önskad bil och sedan leverera den till köpare i Sverige.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.