Nästa artikel
IMF: Norge borde beskatta lyxiga elbilar
Nyheter

IMF: Norge borde beskatta lyxiga elbilar

Publicerad 14 juni 2021 (uppdaterad 14 juni 2021)
Norges generösa incitament för elbilar är för dyra. Det menar ekonomer på Internationella valutafonden i en ny rapport.

I Norge är elbilar helt undantagna moms och avgifter, vilket får allt fler nybilsköpare i landet att välja eldrivet. År 2020 var 54 procent av alla nya bilar helt eldrivna, vilket kan jämföras med 42 procent år 2019 och 1 procent för tio år sedan. Norge siktar nu på att bli det första landet att helt förbjuda försäljningen av nya bensin- och dieselbilar, något de vill ha gjort redan 2025.

Men den generösa politiken kostar mycket pengar. Enligt statens uppskattningar innebar de skattefria elbilarna 19,2 miljarder kronor i uteblivna inkomster förra året, vilket motsvarar omkring 250.000 kronor per såld elbil. 

IMF-ekonomerna konstaterar i sin rapport att ju dyrare bilen är, ju större är statens inkomsttapp. Det leder i sin tur till att de största subventionerna går till hushållen mest störst inkomster samtidigt som det ökar kostnaden per ton uteblivna koldioxidutsläpp.

De föreslår därför att Norge gör incitamenten mer målinriktade genom att beskatta de dyraste elbilarna. De föreslår också en skrotningspremie för att faktiskt få bort bensin- och dieselbilar från vägarna.

Om det blir ett maktskifte i Norge efter valet i september kan en elbilsskatt bli verklighet. Deras socialdemokratiska parti har föreslagit att man inför moms på den del av elbilens kostnad som överstiger 600.000 kronor. Det innebär att elbilar från Mercedes, Audi, Porsche och de dyrare Teslamodellerna alla kan bli beskattade. 
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.