Jaguars ingenjörer är stolta över det artificiella ljud som de lyckats ta fram till den annars tysta elbilen. Men första försöken gick sådär.
EU har bestämt att alla eldrivna fordon som säljs i Europa från och med 2019 måste utrustas med ett artificiellt varningsljud, så att omgivningen blir varse om deras närvaro. Det kallas för AVAS, vilket står för Audible Vehicle Alert System. I Sverige har bland annat Scania och Volvo deltagit i studier där man tagit fram förslag på hur elbilar kan låta.
Nu har alltså biltillverkaren Jaguar tillverkat sitt egna ljudspår och det sitter i den annars tysta elbilen I-Pace. Ingenjörerna på Jaguar lade ner fyra års utvecklingsarbete för att ta fram ett godtagbart läte. De berättar att deras första försök att skapa ljud inspirerat av en scfi-fi-farkost fick läggas på hyllan då gångtrafikanterna reagerade med att titta upp i himlen istället för på vägen när fordonet närmade sig.
Ljudet från I-Pace kommer från en högtalare bakom grillen. Det kan inte kopplas ur och hörs bara i hastigheter upp till 20 kilometer i timmen. Tonen ändrar läge och volym utifrån bilens hastighet och i backningsläget hörs en pulserande varning.
Lyssna på hur I-Pace låter i videoklippet här nedanför.
Nu har alltså biltillverkaren Jaguar tillverkat sitt egna ljudspår och det sitter i den annars tysta elbilen I-Pace. Ingenjörerna på Jaguar lade ner fyra års utvecklingsarbete för att ta fram ett godtagbart läte. De berättar att deras första försök att skapa ljud inspirerat av en scfi-fi-farkost fick läggas på hyllan då gångtrafikanterna reagerade med att titta upp i himlen istället för på vägen när fordonet närmade sig.
Ljudet från I-Pace kommer från en högtalare bakom grillen. Det kan inte kopplas ur och hörs bara i hastigheter upp till 20 kilometer i timmen. Tonen ändrar läge och volym utifrån bilens hastighet och i backningsläget hörs en pulserande varning.
Lyssna på hur I-Pace låter i videoklippet här nedanför.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.