Hyundai har gjort en spektakulär resa som bilmärke i Europa. De senaste åren har märket även lanserat flera eldrivna modeller och snart kommer ett antal nytillskott i elbilsprogrammet.
Enligt uppgifter till Autocar planerar Hyundai tre nya elbilsmodeller under det kommande året. Totalt ska Hyundai erbjuda elva olika elbilar 2025.
Boxig retrodesign
Först ut blir en elbil med boxig retrodesign i ungefär samma stil som konceptbilen Hyundai 45. Den ska kombinera ett annorlunda designspråk med praktiska utrymmen och hamnar ovanför Kona Electric i modellprogrammet.
Det låter ungefär som en motsvarighet till Kia e-Soul och Hyundais version verkar få samma boxiga designlinjer. Det handlar dock om olika modeller så det blir definitivt ingen Hyundaikopia av e-Soul.
Svepande coupésedan
Nästa nyhet är kanske den mest intressanta. För några månader sedan visade Hyundai upp konceptbilen Prophecy och nu står det klart att den ska sättas i produktion med eldrift.
Den kommer hamna i ungefär samma storleksklass som Tesla Model 3 och får slank taklinje och mer fokus på design än utrymmen. Linjerna sägs vara inspirerade av 1930-talets ”streamlinerbilar” som gjorde stora framsteg för att sänka luftmotståndet – något som är viktigt i elbilar eftersom det ger längre räckvidd.
Precis som konceptbilen 45 här ovan bygger Hyundai Prophecy på en ny elbilsplattform. Konceptbilen hade dock joystick istället för ratt och riktigt så långt gissar vi inte att Hyundai kommer gå när bilen sätts i produktion.
Den tredje modellen är en helt annorlunda elbil som även den baseras på den nya plattformen E-GMP, och tanken med den här bilen är att visa hur flexibel plattformen är. Exakt hur den kommer se ut finns dock inga uppgifter om ännu.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Väldigt lovande! Hoppas att Hyundai håller på nuvarande modellers effektivitet med elektronerna.
Tjoho
Volvo's Samuelsson sade att han tycker det är konstigt att folk köper SUV, och menade på att om man nu skall få räckvidd på bilarna är SUV inte den optimala karossformen. Jag håller med, nu om någonsin måste bilarna vara aerodynamiska och ha låg energiförbrukning för att inte behöva ha större och tyngre batterier för att ha lång räckvidd. Det ironiska är att Volvo i princip inte sålde SUV's för 10-15 år sedan, och idag säjer dem 6/10 bilar som just en SUV modell. Ingen biltillverkare utom Tesla och Polestar har visat upp något vettigt, lagom stort som samtidigt haft hyfsad räckvidd så här långt... är det så svårt att leverera en helt vanlig hatchback/kombi som går på el? Jag väntar otåligt...
Det här låter enormt intressant! Men att likna Hyundai 45 vid Kia Soul tycker jag haltar litet; så lika är de inte:
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2021-hyundai-45-new-electric-crossover-drops-disguise
Men definitivt två spännande bilar.
@Vargen: ID3, El-born ? Ok, ID3 är litet högre, men batterierna måste ju läggas någonstans också. Och lämpligen långt ned.
@ToRy
EV 45 ska nog snarare vara en nytolkning av Kona, men den verkar blir något större.
@Grosser: Blir den litet större än Kona så vore det kanon. Av den maskerade bilen att döma så ser de ut att inte ha dragit upp midjelinjen där bak på det sätt som annars är typiskt Hyundai (Kona, Tucson), vilket jag ser som ett stort plus!
ToRy, visst är det så.. bilarna blir lite högre om batterierna skall få plats.. för mig spelar det nog mindre roll om bilen är 1,5 meter hög eller 1,55 meter.. men blir den högre än 1,60 meter blir det mest negativa egenskaper, högre luftmotstånd osv..
Är elbilarna värda sitt inköpspris?
Carl Trefalt: Korta svaret ja, långa svaret kan man läsa om och räkna själv på t.ex. https://teslakalkylen.com/dashboard där man kan jämföra massa olika el- och fossilbilar.
Man skall nog ta exemplen i Teslakalkylen som en liten partsinlaga och de är uppenbarligen mest inriktade på olika former av företagsfinansierade bilar. Och de exempel jag sett för privatköpta bilar där utgår samtliga ifrån en årlig körsträcka på 2500 mil vilket för de allra flesta är betydligt längre än verkligheten. Sanningen är nog att med många årliga mil så blir säkert elbilen att bra val för många och inte minst för s k tjänstebilister men med säg en privatköpt bil och med 1500 mil/år och att man behåller bilen under 3--4 år så kan det nog bli svårare att räkna hem många elbilar. Allt beror på vad man jämför med när det gäller den fossilbränsledrivna bilen men alla behöver inte mängder av hästkrafter och blixtrande acceleration så man måste inte jämföra t ex en Tesla Model 3 med dyra och effektstinna bilar i samma storleksklass utan man kan som köpare lika gärna jämföra den mot t ex en Skoda Octavia för att ta ett exempel som ofta nämns i dessa spalter. Men vad man jämför mot är det var och ens egna preferenser som avgör. Att jag tog Model 3 beror på att det är en av få elbilar hittills som går att få med dragkrok vilket många trots allt har som krav även om inte alla har det behovet. Skulle f ö tro att Model Y bilr den givna jämförelsebilen i Teslas sortiment när den dyker upp på marknaden. Men det är inte enkelt så här i början av elbils-revolutionen...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.