Tidigare fick vi se en bild av Hyundais lyxbilskoncept HCD-14. Bilen finns nu uppställd på bilsalongen i Detroit. Det handlar om en sedan med kupéformad siluett som ska ge en antydan om vad som komma skall när det gäller nya Hyundai Genesis och även andra lite lyxigare bilar från tillverkaren.
Förmodligen är det framförallt detaljer i den speciella designen som kommer att överföras till produktionsbilen men konceptet bjuder även på intressant teknik.
Förutom en head-up-display i framrutan finns ett system som känner av förarens ögonrörelser så att bland annat infotainmentsystemet, radion och ventilationen kan styras utan knappar eller reglage. Bilen har också gestbaserade funktioner som känner av handrörelser.
I interiören hittas i övrigt både skinn, trä och allt som hör en lyxbil till. Dessutom bjuder konceptet på bakåtvända självmordsdörrar.
Under huven är det dock inte lika modernt som inne i kupén. Där hittas en V8 på 5 liter kopplad till en 8-stegad automatlåda. Bilen är bakhjulsdriven.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai HCD-14 Genesis?
Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.
Fler begagnade bilar finns här.
Grundutförande (Miltal och pris i kr) för Mazda 3 2,0 120 hk Vision
Årsmodell | 4000 | 6000 | 8000 | 10 000 | 12 000 |
2014 | 125 000 | 120 000 | 114 000 | 108 700 | 102 600 |
2015 | 133 000 | 128 000 | 122 000 | 115 800 | 109 300 |
2016 | 142 000 | 136 000 | 130 000 | 123 500 | 116 500 |
2017 | 148 000 | 142 000 | 136 300 | 129 400 | 122 300 |
2018 | 157 800 | 152 000 | 145 100 | 137 800 | 130 300 |
Övriga utföranden
Utförande | År | Prisskillnad |
Automat | 14-16 | + 10 500 |
Core | 14-16 | - 4 500 |
4d sedan | 14-16 | + 700 |
165 hk Optimum | 14-16 | + 17 000 |
165 hk Vision | 14-16 | + 9 000 |
2,2 D 150 Vision | 14-18 | + 3 200 |
1,5 D 105 hk | 16-18 | - 5 000 |
165 hk Vision plus | 16-18 | + 12 500 |
165 hk Optimum | 16-18 | + 24 000 |
1,5 Core | 16-18 | - 16 500 |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det här är den första bil jag sett som är ännu fulare i käften än Lexus IS.
Huga, vilket gap!
Första bilen jag sett som antagligen kan ge mardrömmar.
Superläcker! Jag vill ha en.
Jättevulgo!
För de nyrika och helt bilointresserade individer som har noll koll på historien och inte kan se skillnad på en sån här och en Jaguar kanske den passar bra för.
Vem annars vill betala över en halv mille för en Hyundai... Bilen i sig är säkert okey men köper man en Jagga, Merca eller t om en Maserati köper man ju också en image och det arv som en sån här lyxbil ska ha.
Hyundai har ingen historia alls...
Peter, du har ju blivit ett Huyndaifreak?
Accepterar du, liksom Toyotavännerna (obs. jag skrev inte maffian :o) ), allt som Huyndai tar fram urskiljningslöst?
Hur otäckt det än blir?
Men vän av ordning måste ju förstå att detta bara är ett koncept! Varför ska det inte finnas möjlighet för Hyundai och andra för att ta fram nya ideer och designelement? Varför ska allt se ut som det gjorde förr? Eller så fort något känt etablerat märke kommer med något nytt så accepteras det utan att ifrågasättas på samma sätt som Hyundai eller något annat. Då är det automatiskt bra om tex Mercedes kommer med något nytt. Det ifrågasätts inte på samma sätt ivarjefall. Så varför denna häxjakt och vad beror det på?
Det är ingen häxjakt. Koncept eller inte så frågas det vad vi tycker om denna bilen och vi uttrycker också det i våra kommentarer.
Skulle kännas dumt att säga att man gillar den om man inte gör det.
Okej. Jag har bara läst igenom flera artiklar och får intrycket av att några är väldigt anti till märken som är på väg upp eller som inte är så etablerade som många andra på marknaden. Många ger automatiskt europeiska bilar tummen upp för design och andra tummen ner pga deras ursprung. Trots att de kan vara designade i just Europa men har sitt ursprung någon annanstans ifrån. Det tycker jag är ett märkligt beteende.Har du inte tänkt på detta själv Hackenbusch? Jag själv som ny här på hemsidan upptäckte det väldigt snabbt när jag läst igenom många artiklar.
Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om vad andra tycker om en bil utan tittar oftast på dem i ett eget perspektiv. Vi har ju så olika bilbehov eller biltyckande men sedan kan man ju tycka att det är kul med konceptbilar eftersom mycket av det som förevisas på dem kan ju faktiskt komma på serietillverkade bilar senare. Det är nog dessutom så att man tycker nog aldrig om precis allt på en bil utan det får bli en kompromiss när man köper en bil.
Då säger jag så här att en bil är ALLTID en kompromiss!
Men min reflektion står jag fast vid att många verkar ha en förutfattad mening om design från olika märken som inte är tex europeiska men designade i Europa av europeer. Medan allt som är europeiskt har automatiskt en bra design. Ett något snävt synsätt tycker jag i denna globala värld även design mässigt idag. Då alla har designstudior i olika delar av världen som tävlar med varandra även från samma företag tex Hyundai. En tävling inom företaget kan man säga.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.