Nästa artikel
Hyundai Tucson blir laddhybrid – första uppgifterna officiella
Nyheter

Hyundai Tucson blir laddhybrid – första uppgifterna officiella

Publicerad 10 december 2020
Den populära kompaktsuven Hyundai Tucson kommer med laddsladd. Nu är de första siffrorna bekräftade.

Hyundai har visat upp en ny generation av suv-modellen Tucson. Största nyheten är ett helt nytt designspråk där framför allt fronten sticker ut.

Precis som dagens Tucson kommer den nya modellen med vanliga förbränningsmotorer, men den dyker även upp som laddhybrid och nu har de tekniska specifikationerna blivit officiella.

Hyundai Tucson Plug-in Hybrid får en 1,6-liters bensinmotor med turbo på 177 hk samt en elmotor på 90 hk. Totalt får bilen 265 hk och 350 Nm.

Tack vare ett batteripaket på 13,8 kWh hamnar elräckvidden på strax över fem mil enligt WLTP-körcykeln, vilket är ungefär samma siffra som de flesta konkurrenter. Men jämfört med vissa andra laddhybrider i den här klassen blir Tucson fyrhjulsdriven.

För att sänka luftmotståndet och förlänga räckvidden har grillen aktiv aerodynamik – den kan alltså öppnas och stängas efter behov.

Laddhybridversionen av Tucson får ett något mindre bagageutrymme än den vanliga versionen med förbränningsmotor. Volymen minskar från 620 till 558 liter.

Priserna är inte klara, men försäljningsstarten i Europa är bestämd till våren 2021.

Läs också: Nya elbilsmodellen närmar sig – snart premiär för Ioniq 5

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-12-10 20:47
Styggavargen

"aktiv aerodynamik", hahaha...de glömde detta på resten av karossen.

#2 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Tror jag inte Vargen. Hyundai är duktiga på att bygga eleffektiva bilar. Kona är den mest eleffektiva elbilen, trotts sin karossform. Effektivare än Ioniq.

#3 • Uppdaterat: 2020-12-10 22:03
Apex

Fast kona är väl klassen mindre än Ioniq. 30 cm kortare, 2 cm smalare.

#4 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Men Apex, en högbyggd minisuv som enligt Vargen är ineffektiv. Enligt mätningar i Norge den mest energieffektiva elbilen. Trotts sin form.

#5 • Uppdaterat: 2020-12-11 10:49
Optimus

Kan inte säga att jag gillar deras förtjusning av en massa plåtveck(a la RAV4), plus en ful grill anpassad för den asiatiska marknaden. Inget som ger mig några "vill-ha" vibrationer. Bara en bil i mängden....

#6 • Uppdaterat: 2020-12-11 12:08
Masa

Nja - denna (med bensinmotor) känns redan omodern.

#7 • Uppdaterat: 2020-12-11 16:44
Carl Trefalt

Bara 5 mil på el.

#8 • Uppdaterat: 2020-12-11 19:35
Svenrune

Jag tycker den är snygg och sticker ut. Och grillen, ja ser man BMW och Audis stora feta grillar så är det väl ingen större skillnad. Design Kommer att stå sig bra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.