Nästa artikel
Hyundai tillbaka till Tucson
Nyheter

Hyundai tillbaka till Tucson

Publicerad 4 februari 2015
Hyundai lämnar det alfanumeriska namnet ix35 och återgår till Tuscon.
Hyundai ersätter kompakta suven ix35 med en ny modell i år, här är första skissen.
Hyundais ersättare till dagens ix35 kommer att få skarpare linjer och tillverkarens nyligen införda sexkantsformade grill. Chefsdesignern Peter Schreyer förklarar att det ska ge bilen en tuff och atletisk hållning.
 
Den modell som Hyundai erbjuder i detta segment i dag kallades Tucson från och med lanseringen 2005, men i Europa ändrades modellbeteckningen fyra år senare till ix35.
 
Hyundai går nu tillbaka till att använda namnet Tucsonpå alla marknader för att understryka att bilen är en helt ny modell. Nya Tucson avtäcks på bilsalongen i Geneve den tredje mars.
 
Diskutera: Borde Hyundais kompakt-suv heta ix35 eller Tucson?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-04 11:28
Hackenbush

Bakre sidorutan ser bara ut att vara en tvärhand hög.

#2 • Uppdaterat: 2015-02-04 12:03
Irvor

Borde heta IX35 så namnet lirar med övriga modellprogrammet.

#3 • Uppdaterat: 2015-02-04 13:07
Styggavargen

Hackenbush: sidoruta "tvärhand hög"..så blir det när man skall bygga en kompakt SUV med personbils låga luftmotstånd. Hur länge skall denna onödiga SUV trend pågå? Har inte folk tröttnat och hittar tillbaka till en vanlig personbil som har de bästa egenskaperna totalt sätt. Hur länge skall SUV/Crossover experimentet få fortsätta?

#4 • Uppdaterat: 2015-02-04 17:52
S-E S

Jo "Styggavargen", man måste ha SUV och 4x4 när trottoarkanterna är så höga och man inte ids skotta uppfarten?

#5 • Uppdaterat: 2015-02-04 17:59
ENTJ1

Ungefär lika bra runtomsikt som i en stridsvagn då?

#6 • Uppdaterat: 2015-02-04 19:26
Optimus

Namnet spelar ingen roll. Möjligtvis att det är bättre att behålla IX35, namnet Tucson anspelar till något gammalt.
Måste tyvärr fälla en kommentar om styggavargen och S-E S. Jag förstår inte era negativa anspelningar på Crossover/SUV, alla kan väl inte köra Skoda Octavia kombi. Skulle väl se för trist ut på vägarna. Jag har i alla fall inte behov av en kombi utan åker sedan flera år tillbaka crossover/suv och trivs med det.
Däremot kan jag hålla med om att det finns överdrifter i alla typer av bilmodeller som är lite onödiga, stora vrålåk med fet motor som släpper ut för mycket gift, men som sagt sådana finns inom alla bilmodeller/segment.

#7 • Uppdaterat: 2015-02-04 19:31
Hackenbush

Det lustiga är bara när det gäller Suv att man pratar så mycket om trafiksäkerhet och så är det knappt någon sikt ut snett bakåt och bakåt på Suv:arna. På vilket sätt är det trafiksäkert?
Det måste även vara ganska tråkigt för de som åker i baksätet att bara kunna se ut genom små tittgluggar.

#8 • Uppdaterat: 2015-02-04 19:50
Styggavargen

Optimus: Jag skall förklara lite på hur jag ser på saken med SUV/Crossover. Mest nackdelar, högre vikt, högre luftmotstånd, högre tyngdpunkt (sämre vägegenskaper), mindre lastvolym sett till storleken på fordonet, sämre sikt fordonets närområde, skymmer sikten för vanliga personbilar, högre förbrukning. Låt oss leka med tanken att enbart Crossover/SUV drar 0.1 liter/mil extra jämfört med vanlig personbil, sedan lägger vi till 0.1 liter/mil för fyrhjulsdriften. Då har vi ett fordon som drar 0.15-0.30 liter/mil extra jämfört med en vanlig personbil. När många nu följer trenden så kommer slutresultatet bli att utsläppen ökar markant jämfört om dessa istället köpte en ny vanlig sedan/kombi personbil. Jag förstår inte heller hur vanligt folk tänker när de väljer denna SUV/Crossover modellen, vad är det som blir bättre? När hängde det på 4-8 cm högre markfrigång? Skall vi andra bilister med vanliga personbilar ha skymd sikt för att andra måste sitta 10 cm högre upp. Utsikten har alltid varit försvarstalet, men vad händer när personen har en XC90 framför sig... får han inte sikten skymd, eller om alla kör omkring i denna biltypen..hur mycket överblick får man i trafiken då? Min Skoda Octavia drar 0,65 liter/mil blandad körning (bensin), och 0,55 landsväg och det finns massor med vanliga personbilar som klarar av samma siffror idag. Motorerna blir snålare och i rätt chassie kan vi dra nytta av detta men idag slarvar vi bort miljövinsterna med ett SUV/Crossover koncept med inslag med fyrhjulsdrift. Finns det något förnuft med detta? Alla hurrar för SUV trenden och tycker det är fantastiskt och är inte det minsta kritiska. Jag förstår inte heller hur detta kunde bli en trend med så många nackdelar och väldigt få fördelar. Dessutom har det visat sig att många SUV/Crossover modeller har sämre EuroNCAP resultat än vanliga personbilar. SUV/Crossover är skit, fyrhjulsdrift kan jag acceptera på rätt slags fordon som tvunget behöver det. Modeller som Honda CR-V har funnits mer än 15 år och aldrig varit en storsäljare, plötsligt är den jätte poppis...varför!?? Fyrhjulsdrift har funnits i över 30 år, men först nu skall alla ha det...varför??

#9 • Uppdaterat: 2015-02-05 09:21
VW Polo 2012

Kan man få den med större hjul, än bilden visar?!

#a • Uppdaterat: 2015-02-05 11:29
Peter i Sydney

Den nuvarande ix35 heter Tucson i USA. Här i Australien heter den nya uppdaterade versionen av i45 nu Sonata. Så det verkar vara en trend att återgå till de gamla modellnamnen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.