Tre typer utvecklas: För hybrider, för elbilar – och för första gången till fossilbilar.
2019 ska Hyundai och Kia introducera solpaneler på utvalda bilmodeller. Att montera solceller som lagrar energi på taket av bilar är inget nytt, bland annat har Toyota Prius laddhybrid den funktionen. Men enligt Hyundai och Kia blir detta första gången som teknologin används på ett fordon med enbart förbränningsmotor.
Den första typen av halvtransparent, laddbart soltak kommer som sagt nästa år, och då är det till hybrider. Enligt beräkningarna ska solpanelerna på taket vara kapabla att ladda upp 30-60 procent av batteriet under en dag beroende på väderlek. Den andra typen av laddbart soltak kommer sen. Det ska monteras på ICE-fordon (Internal Combustion Engine), alltså fordon med enbart förbränningsmotor. Tredje generationen soltak är menad för renodlade elbilar.
– Det är en spännande utveckling för oss, att kunna designa en teknologi till bilägare för att hjälpa dem skifta från att vara energianvändare till att bli energiproducenter, säger Jeong-Gil Park chef för ingenjörs- och designgruppen på Hyundai.
Diskutera: Vad tycker du om laddbara soltak?
Den första typen av halvtransparent, laddbart soltak kommer som sagt nästa år, och då är det till hybrider. Enligt beräkningarna ska solpanelerna på taket vara kapabla att ladda upp 30-60 procent av batteriet under en dag beroende på väderlek. Den andra typen av laddbart soltak kommer sen. Det ska monteras på ICE-fordon (Internal Combustion Engine), alltså fordon med enbart förbränningsmotor. Tredje generationen soltak är menad för renodlade elbilar.
– Det är en spännande utveckling för oss, att kunna designa en teknologi till bilägare för att hjälpa dem skifta från att vara energianvändare till att bli energiproducenter, säger Jeong-Gil Park chef för ingenjörs- och designgruppen på Hyundai.
Diskutera: Vad tycker du om laddbara soltak?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ska det första till hybrider vara till snikhybrider eller till laddhybrider? 30-60% av batteriet på en laddhybrid är en del energi att ta från en så liten yta. Jag är smått skeptisk.
Detta laborerade SAAB med redan 1985, med konceptbilen EV1. De var rejält före sin tid...
@L. Mäkinen
Med tanke på att blodsbatterierna till hybrider även de bara blir större och större så är du inte ensam om att vara skeptisk. Men de kanske tänker sig att det gäller om man har sin bil vid ekvatorn, typ, och det är helt moln- och nederbördsfritt.
.
Jag kan rekommendera dig Klarsynt att läsa Kerstin Lundells bok "Det svarta blodet". Det kvittar om vi bryter kobolt eller pumpar upp olja, det slår lika hårt mot våra medmänniskor.
Angående solceller på biltak, tja, det kanske kan funka som värmetrådar med på vintern?
@Grosser
Tack för boktipset! Så varför byta från det ena till det andra då? :)
.
För att det blir mycket bättre luft i vår närmiljö. Dessutom kommer brytning och anrikning av jordartsmetaller i våra nordiska länder bli vanligt i framtiden. Fler jobbtillfällen och mindre klimatpåverkan.
På frågan som ställs är jag positiv, alltså att laddbara soltak är bra. På mina båtar som jag haft över tid, har jag haft laddning via solceller säkert i 10-15 år. Visserligen till en mycket mindre batteribank än vad som finns i elbilar, men visst har det funkat utmärkt på båtarna. Nu har sedan några år slopat solcell och gått över till laddning via bränsleceller(fabrikat EFOY), vilket gör mig helt oberoende av sol eller el-uttag i gästhamn. Så kan Hyundai och Kia få ut tillräcklig kraft ur celler på taket så vore det en mycket bra lösning.
@Grosser
Men sämre luft någon annanstans i Europa där den extra elkonsumtionen tillverkas med kol? Elen i Europa är sammanbunden och konsumeras det mer el någonstans i nätverket så måste kolkraftverken täcka upp för det.
.
Solinstrålning i Sverige har uppskattats till 1060 kWh/m² per år....
Saab var efter sin tid, de lades inte ens ner när de skulle. Och konceptbilar räknas inte.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.