När Hyundai ix35 Fuel Cell sattes i produktion i slutet av 2012 blev modellen världens första serietillverkade bränslecellsbil. Några bilar har kommit till Sverige, men än så länge är infrastrukturen med tankställe för vätgas väldigt begränsad.
Att Hyundai tror på tekniken är nya konceptbilen Intrado ett bevis på. Konceptet, som visas på bilmässan i Genève i början av mars, är inte tänkt för produktion utan snarare för att visa hur morgondagens vätgasbilar skulle kunna se ut och fungera.
Bilen drivs av en elmotor som hämtar elektricitet från ett litiumjonbatteri. I anslutning till batteriet finns bränslecellen som omvandlar vätgas till el. Full vätgastank betyder att bilen kan köras upp till 60 mil och ur avgasröret kommer bara vattenånga.
Diskutera: Vad tror du om framtiden för vätgasbilar?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om man nu får tag på vätgas, vad blir den ungefärliga milkostnaden? Inte EU:s fantasisiffror utan i verkligheten!
Det spelar mindre roll att det bara kommer vattenånga ur avgasröret när 95% av all vätgas idag framställs från naturgas, i en process som släpper ut enorma mängder fossilt CO2.
Vätgasbilar körs alltså idag på fossilt bränsle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production#Steam_reforming
Kan väl betraktas som en vanlig laddhybrid - när elen tar slut så drivs den av fossilt bränsle. Skulle inte förvåna om de totala utsläppsnivåerna t o m kan göras lägre med en väl optimerad förbränningsmotor som körs på t ex E85 eller nån annan form av bio-inblandat bränsle. Men detta är bara mitt högst personliga "troende"...:)
Helt klart är dock att vätgasen måste produceras och distribueras och tankställen måste byggas....
Minns jag inte fel så har man, på Island någon metod att framställa väte ur havsvatten eller glaciärvatten, med hjälp av värmen från underjorden skapad av sina vulkaner.
En kommun i mellersta Sverige satsade på ett gäng vätgasbilar. När de började användas kom man på att närmaste tankställe fanns i Norrland. De har nu en del obrukbara bilar. "Ekonomiklass"?
Det är ungefär som ett ånglok för hundrafemtio år sedan, det släppte endast ut ånga!
Eller egentligen kondenserat vatten.
Och så en del CO +CO2+ en del annan smörja från kolet, men det är ju inte värre egentligen än för en vätgasbil om man tänker på hur vätgasen produceras, ackumuleras och levereras.
Eller?
Trevligt, synd att man måste köra till Danmark för att tanka bara...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.