Startskottet för serieproduktionen av ix35 Fuel Cell går i sydkoreanska Ulsan i december. Hyundai blir därmed, enligt egen utsago, först med att serietillverka en bränslecellsbil. Försäljningen ska till en början ske på leasingmarknden.
Och bilen kommer definitivt till Sverige. Hyundai uppger att man har skrivit avtal med svenska och danska kommuner om leasing till deras fordonsflotta.
Hyundai ix35 Fuel Cell drivs av en elmotor som laddas av vätgas via bränsleceller. Vattenånga är det enda utsläppet, vilket gör att bilen är lokalt utsläppsfri.
Elmotorn ger Hyundai ix35 Fuel Cell en acceleration från noll till 100 km/tim på 12,5 sekunder och en toppfart på 160 km/tim. Räckvidden är 588 kilometer och det tar ett par minuter att fylla tanken, uppger Hyundai.
Hyundais målsättning är att klara en tillverkning på 1 000 exemplar 2015 och så småningom nå en tillverkning på 10 000 exemplar.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai ix35 Fuel Cell?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
1000 exemplar först 2015?
Det råder uppenbarligen möjlighet att tolka ordet ”serieproduktion” ganska så fritt…
Förstår inte vad Mercedes väntar på - de har ju på allvar jobbat med vätgas/bränsleceller hur länge som helst (bland annat i A-Klassen, som Mercedes också har levererat hundratals exmplar av till bland annat Kalifornien) och har redan bussar som går på samma teknik. Fler måste gå bräschen för den här ny tekniken.
Kaptenen undrar vad Mercedes väntar på, ja jag tror att japaner och koreaner är på väg att springa om oss europeer i teknik. Men detta är nog ett jättestort steg framåt för bilindustrin.
Man kan tolka 'först' på olika sätt märker jag.
BMW hade vätgasbilar i serieproduktion 2006... men de kanske ändå inte var först?
http://www.teknikensvarld.se/2006/11/30/16382/provkorning-av-bmw-hydrogen-7/
Spännande teknik, men hur mycket de än skryter så är det bara labb-tester som de säljer till 'vanligt folk' i extremt begränsad upplaga.
Inget negativt i det, men kalla det för vad det är = försök.
kurrewi, det kan nog inte gärna handla om att asiaterna springer ifrån - i det här fallet - Mercedes när Mercedes har testat bränsleceller i A-Klassen ända sedan mitten av 1990-talet (i och med lanseringen av första generationen A-Klass) och runt 2006 levererade flera hundra A-Klassbilar med bränslecellsteknik till Kalifornien - och Japan. Lite märkligt, faktiskt. Men nåväl, tekniken har en framtid, men den framtiden ligger fortfarande i framtiden =)
Och Honda leasar ut sina vätgasbilar i USA och Japan som är serietillverkade sedan 2009 . Inte lätt att vara först jämt!
http://www.businesscar.co.uk/story.asp?storycode=5364
Toyota har haft sina vätgasflotta igång sedan 2002 och lanserar dom kanske tidigare än planerat 2015 skriver dom här.
http://news.toyota.com.au/toyota-announces-a-step-forward-for-hydrogen-cars
Hittills har infrastrukturen och bilarna varit alldeles för dyra för att kunna byggas i större antal , det är väl därför dom hittills leasas ut som testfordon. Toyota sa tidigare att priset per bil måste ner från ca: en miljon dollar om det skulle gå att få igång en produktion.
Bränsleceller vore väl något för Nevs att satsa på istället för att försöka konvertera gamla saabar till elbilar...eller?
Fortfarande ska ju vätgasen produceras!
Och tankas. Vart då?
trasten: Ja, det är i frågan om tillverkningen som vi fortfarande väntar på det största genombrottet.
Audi, i ditt fall handlar nog frågan mer om "var" och inte "vart" =)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.