Tidigare har tillverkarna endast strävat efter att få ner utsläppen för att klara sig under miljöbilsgränsen. Nu, när de nya reglerna där tyngre bilar får släppa ut mer koldioxid har införts, verkar det som att även vikthöjning kan bli en trend.
I två nya versioner av femdörrars Hyundai i30 1,6 CRDi – BuissnessEco respektive PremiumEco – har man nämligen satt in vikthöjande utrustning så att de på så vis kan klassas som miljöbilar.
I BuissnessEco har man med hjälp av ett fullstort reservhjul, dubbelt lastgolv och snabböppning/stängning med klämskydd till fönsterhissarna fått upp vikten till 1 420 kg. I PremiumEco består viktökningen av ett fullstort reservhjul samt en eluppvärmd ratt, vilket gör att vågen stannar på 1 422 kg.
Men trots tyngre bilar har man ändå fått ner utsläppen. Båda versioner släpper ut 97 gram koldioxid per km tack vare start/stopp-system, 15-tumsfälgar i stället för 16-tumsfälgar och lättrullade däck. Tidigare låg utsläppsnivån på 108 gram.
I BuissnessEco är motorn på 110 hk medan PremiumEco har 128 hk, och priserna är oförändrade jämfört med tidigare – 194 900 kr respektive 214 900 kr.
Diskutera: Vad tycker du om de nya tyngre versionerna av i30?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Märkliga regler som tvingar tillverkarna att höja vikten för att klara miljöbilsgränserna.
Här verkar det dock som det kan vara vettiga ändringar som väl egentligen ger en bättre bil.
Systemet är ju helt absurt! Naturen mår inte bättre av 130 g koldioxid och andra avgaser från en 1,6 t. tung bil än av 100 g koldioxid från en 1,2 t. tung bil för att ta ett exempel. Sjukt - systemet motverkar delvis sitt syfte på detta sätt.
15" fälgar/hjul ger normalt större rullmotstånd - om samma däcksbredd och däcktyp.
Dessutom är ju 16" tyngre - vilket ju var vad man eftersträvade.
Någon?
Idiotiska regler som höjer vikten på bilarna. Grejjen är, att om bilen vägde mindre skulle den släppa ut mindre också. Lättare bilar är snålare än tyngre. Om man kan optimera bilen för låg bränsleförbrukning med hög vikt, då kan ni tänka er att bränsleförbrukningen blir ännu lägre om man sänker vikten på bilen.
Felet i de nya reglerna är att man har fasta brytpunkter. Med en formel som justerar utsläppsgränsen kontinuerligt för varje kilo bil, och som missgynnar tyngre bilar, skulle tillverkarna i alla lägen försöka lätta sina bilar för att klara miljöbilsgränsen.
Det är lite märkligt att bilen går upp i vikt. Ökningen på 15 kg gör att bilen tillåts släppa ut 0,68 g CO2 mer per km. Jepp så liten skillnad är det. Däremot bra att de minskar med 11 g CO2.
PS erifog. En bil på 1600 kg måste ligga under 105 g CO2/km och för att få släppa ut 130 g CO2 måste bilen väga mer än 2.2 ton i tjänstevikt. Inte så lätt att nå den förbrukningen på en så tung bil.
Tänker de som beslutat om reglerna inte på de egentligen helt onödiga kilon som bilen får släpa omkring på år efter år, och som definitivt INTE sparar bränsle? Dessutom går det ju åt mer resurser för att tillverka bilen. Är huvudet under armen, kan man undra!
När de som beslutar om miljöbilsreglerna befinner sig i ett intellektuellt underläge jämfört med producenterna så blir resultatet så här!
Bra att man får ner utsläppen men det här med viktökning är ju alldeles galet.
Det kan nog skilja långt mycket mer än 100 kg mellan en snikutrustad miljöbil och en fullutrustad. Det finns massor som adderar sig på totalvikten. Speciellt om bilen som certifierats hade Maltaspecifikation.
Några exempel:
Fullstort reservhjul/Nödreserv/Lagningskit
Basstereo/Fetstereo
Standard värmesystem/Parkeringsvärmare med extra batteri
Taklucka
Dragkrok, elutfälld
osv
Maltaspecifikationen innebär att bilen certifieras utan baksäte. Som är extrautrustning på Malta. Och där levereras alla bilar med baksäte, eftersom det ingår i ett paket som man måste välja.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.