Husbilar blir allt populärare. Förra året ökade nyregistreringarna med 21,5 procent. Betydligt mer än både husvagnar och personbilar.
Under 2011 ökade antalet nyregistreringar av husbilar med 21,5 procent, vilket innebär 3 735 registrerade husbilar under året. Husbilsregistreringarna är nästan uppe i samma antal som husvagnsregistreringarna.
4 207 husvagnar nyregistrerades under samma period, vilket ger en knappt hälften så stor procentuell ökning, närmare bestämt 10 procent. Detta enligt Husvagnsbranschens Riksförbund, som menar att samma trend syns i hela Europa.
Jämförelsevis ökade nyregistreringarna av personbilar med ynka 5,2 procent under 2011, även om det förstås rör sig om ett betydligt större antal – 304 801 bilar.
Diskutera: Vad tycker du om att husbilar blir vanligare?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja tänk vad folk har råd med....
Eller skuldsätter man sig över öronen ?
Kanske därför våra 4 storbanker går så bra.....
Nej,man skuldsätter sig inte man säljer stugan eller huset och flyttar till en lägenhet.de flesta är väl 60+ som gör dessa affärer , för en ny är inte gratis precis...Att dom blir vanligare är kanske positivt så slipper man halvljus som lyser upp månen och sniglande ekipage som inte har vett att flytta på sig.
Varför ska sniglande ekipage flytta på sig ?
Det är inte förbjudet med husvagn eller släpkärra....
Husbilen ger en frihet att resa "dit näsan pekar" som inget annat alternativ.
Länderna i EU har anpassat sig till husbilar så att det nästan överallt finns sk ställplatser med viss basservice för övernattning till billiga priser, ca 100Sek per natt. Allt man kan behöva finns ju för övrigt redan i husbilen, matförvaring, kök, dusch, vc och bekväma sovplatser. Så det är många par som efter pensioneringen lockas att bli vagabonder. En ordinär husbil kostar trots allt inte mer än ca 500000 dvs ca 150000 mer än en vanlig personbil som t ex Volvo V70!
Den enda svagheten jag kan tänka mig är att de europeiska fabrikaten endast kan erhållas med fyrcylindriga turbodieslar! Jag skulle önska mig antingen sexcylindriga dito eller bensin/etanol motorer med tystare, mjukare gång och lägre underhållskostnader. De sk partikelfiltren som blivit obligatorium för de här dieslarna för att få åka in i städer i t ex Tyskland, lär kosta mer än 10000 att byta efter relativt kort körsträcka!
Sådant krävs ju ännu inte på bensinmotorer, men man vet aldrig!
Vadå frihet, de flesta staplar sin husbilar tätt intill varandra på Campingplatser.
Fördelen är att de tvingas prata med grannen vilket inte alltid är fallet i lägenhet i stan. Nackdelen är att alltfler långsamgående fordon befinner sig i trafiken, främst i turisttäta perioder med alla de omkörningar som fordras för att komma fram som personbilsförare.
Focus, husbilar är personbil klass 2 och får framföras med samma hastighet som gäller för personbilar.
Om "någon" uppfattar dessa som trafikhinder så beror det säkert på vederbörandes oförmåga att köra bil enligt gällande bestämmelser!
Husbilar är trevliga att semestra i och det är inga problem att hålla 90-100 med dem så de är inga bromsklossar direkt. Men att lägga ca 500.000 på en husbil för att semestra några veckor om året är kvalificerat vansinne såvida man inte hyr ut den när man inte själv använder den.
Det går bra att följa trafikrytmen med både husbilar och husvagnar. Det sämsta är de bilister som verkar allergiska när de ser bakväggen på en husbil/husvagn, och bara måste köra om oavsett vilken hastighet som hålls och oavsett om det är möjligt/lämpligt att köra om.
Irvor det är såhär och det har du nog också känt ibland att när du kommer ifatt ett stort fordon så skymmer de sikten helt kanske och det är just det som får en att vilja köra om, så att man får en god sikt framåt och ser vad som händer.
Det har inget egentligen med hastighet att göra utan för min del enbart att jag förlorar sikten.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.