Nästa artikel
Köpa husbil: Tips och hjälp
Köpa husbil

Köpa husbil: Tips och hjälp

Publicerad 21 april 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Det här ska du tänka på när du ska köpa husbil. Vi tipsar, reder ut begreppen och rätar ut alla frågetecken.

Det är flera faktorer att ta hänsyn till innan du köper en husbil. Även om mycket liknar ett köp av en personbil. Men hur du ska använda husbilen är nog den viktigaste faktorn. Kanske upptäcker du att det är en husvagn du ska köpa eller kanske ska du inte köpa något alls.

Din första fråga bör alltså vara: vad ska jag använda husbilen till? En andra fråga kan vara: vilka ska åka med i husbilen? För det tredje: hur mycket har jag råd att lägga på husbilen? För det fjärde: ska jag köpa nytt eller begagnat? För det femte: hur långt, hur ofta och när planerar jag att åka?

Dessa frågor, och en del annat, påverkar vilken typ av husbil du ska välja.

De vanligaste typerna är alkovbil, halv- eller helintegrerad husbil, inredd skåpbil och camper. För vardera typen finns det ett antal olika inredningsalternativ och storlekar att välja mellan. Dessutom finns det specialbyggda fordon och mellanting mellan ovannämnda typer.

Vilken typ av husbil ska du rikta in dig på? Ska du ha hela familjen med dig? Ska du ha barnbarnen med dig, men bara ibland? Ska du mest stå på campingplatser? Ska du vara ute långa tider? Ska du bara åka i Sverige eller runt i Europa? Vill du kunna åka under alla årstider?

För dig som redan har vana från att dra husvagn vet säkert ganska snabbt svaren på de här frågorna om du planerar att byta till husbil, men de tål alla att fundera över. En barnfamilj behöver mer utrymme än det ensamma paret, men har kanske inte råd att köpa en så dyr husbil. Barnfamiljen behöver framför allt fler sovplatser.

Här är de olika typerna:

Alkovbil
Vill man ha en så liten bil som möjligt med många sovplatser är en alkovbil att föredra. Det kräver dock att man bäddar ner någon sittplats till säng för natten. Alkovbilen blir också högre, eftersom man ska få plats att sova i alkoven ovanför hytten. En längre alkovbil kan vara inredd med våningssängar för barnen  så som det ofta är i husvagnar.

Eftersom alkovbilen är högre kan den upplevas som vindkänslig och den drar ofta mer bränsle än en lägre bil. Förbrukningen är också beroende av körsätt, vikt och motorstorlek. Numera har de allra flesta husbilar dieselmotor som är snålare. Alkovbilar har funnits länge och utbudet av begagnade alkovbilar brukar vara gott.

Halvintegrerad
Den halvintegrerade husbilen är en modell som vuxit sig allt större. Den lämpar sig bäst för den som inte behöver så många sängplatser. De kortare har en dubbelsäng på tvären eller längden i bakpartiet och sitt umgängesutrymme där fram.

Förar- och passagerarstol kan ofta vridas för fler sittplatser. För sängplatser utöver två får man räkna med att bädda på sittplatserna. Efterfrågan på separata sängar har ökat och det för med sig att också billängderna ökar. I både halv- och helintegrerade husbilar är det vanligt med högt placerade sängar bak, vilka har ett stort lastutrymme undertill.

Helintegrerad
Den helintegrerade husbilen har både hytt och bodel byggd på husbilsfabriken och är lika bred i hela sin längd. Det mest kännetecknande för inredningen i en helintegrerad husbil är att en dubbelsäng förvaras över förar- och passagerarstol. Den hissar man ner när man ska sova. Detta ger mycket utrymme kvar i bilen för annat. De första bilarna med denna plan hade ofta en U-soffa där bak, vilken dessutom kunde bäddas om till fler sängplatser.

Numera erbjuder de helintegrerade husbilarna en mängd olika planvarianter och olika storlekar. I början hade de helintegrerade oftast bara en ingång, nämligen till bodelen. Nyare modeller har åtminstone också en dörr vid förarplatsen. Här kan nämnas att det nu finns ett mellanting mellan hel- och halvintegrerad husbil. En sådan bil har en nedsänkbar säng längre bak i bilen. Om det är en bättre variant eller ej får var och en själv ta ställning till.

Inredd skåpbil
En bostadsinredd skåpbil kan vara ett alternativ för den som vill ha en enda bil, vilken då kan användas till vardags också. Det blir ett billigare alternativ sammantaget, men en sådan van är inte alltid så billig som man skulle önska. Bland dessa finns de med permanent högt tak och de som har tak som kan höjas upp när man stannar. I något fall är det sängplatser alldeles under taket.

Om man är beredd att betala finns det även skåpbilar som kan användas under vinterförhållanden, men det är inte den bästa varianten för den kalla årstiden.
Vanen har kvar skjutdörren på sidan, liksom dörrarna bak. Detta är förstås en lättmanövrerad bil, men utrymme och lastförmåga blir begränsat. I Sverige finns det företag som bygger inredning till din egen skåpbil.

Camper
Även campern erbjuder en kombination mellan vardagsbil och husbil. Den bomodul som fästs på flaket på bilen kan relativt enkelt tas av och förvaras stående. Inte något man gör varje dag, men det kan ändå vara en bra kombination om man söker flexibilitet och ett lättmanövrerat fordon med hyfsade bomöjligheter. Det finns moduler som lämpar sig för vinterbruk.

Bodelen är det viktigaste att tänka över när man köper husbil:

I det äldre beståndet är det inte så ovanligt med bensinmotorer, men numera är det dieseldrivet som gäller. Det är ju bilar med totalvikter runt 3 500 kilo som ska förflyttas. De nyare husbilarna har motorer som är väl avpassade för sitt ändamål. Även säkerhetstänkandet med AC och airbag och även antisladd och antispinn blir allt vanligare. Här kan man tänka som när man köper en personbil.

Speciellt om man köper begagnat så är fukt en fråga man ska ta på stort allvar. Fukttest är ett absolut måste oavsett om man köper privat eller genom handlare.

Det speciella man måste tänka över när man ska köpa en husbil är bodelen. Det är lite som att köpa ett hus. Vilken standard vill man ha och vad vill man betala för den?

Vilken planlösning passar den egna familjen och hur rymligt vill man ha det? Är det rörlighet man vill prioritera är det nog en mindre bil man ska välja. Planerar man att stå längre tider på campingplatser kan man göra en annan bedömning.

Man bör betänka att en bil längre än sex meter och bredare än strax över två meter blir svår att hantera på vanliga parkeringsplatser. När man ska betala för bro- eller färjepassager är det vanligt att husbilar längre än sex meter får en avsevärt högre biljettkostnad.

I detta sammanhang bör påpe-kas att noga kontrollera tillåten last, det vill säga skillnaden mellan tjänstevikt och totalvikt. Är man fler än två personer i bilen räcker till exempel 300 kilos lastvikt till nästan ingenting. Har bilen dessutom extrautrustning får man komma ihåg att den inkräktar på lastvikten.

B-kort räcker – oftast
Husbil med totalvikt upp till 3,5 ton får köras med körkortsbehörigheten B, oavsett om den är registrerad som personbil II eller lätt lastbil. Från den 1 maj 2006 registreras
i princip alla husbilar som personbil II. Före dess registrerades husbilar som lätt lastbil och mycket få hade en totalvikt över 3,5 ton, eftersom den då blev tung lastbil, vilket kräver C-behörighet i körkortet.

Med ett B-körkort utfärdat före 1 juli 1996, som aldrig varit återkallat, får man framföra en personbil oavsett totalvikt. Var uppmärksam så att körkortsbehörigheten tillåter både förare och passagerare att köra den tilltänkta husbilen.

En av fördelarna med en husbil är just friheten och det betyder att den ska vara utrustad så att man är självförsörjande i alla fall några dagar. Till bodelen hör ett batteri som laddas när man kör eller med en sladd i väggen. Uppvärmning och varmvatten får man antingen med hjälp av el eller gasol.

Belysningen går på batteriet, liksom vattenpumpen och fläkten till gasolvärmen. Kyl och frys drivs med gasol, med 12 volt under färd eller 230 volt vid eluppkoppling. Matlagning sker på gasolspis. Vill man använda husbilen på vintern ska bilen vara välisolerad och vatten- och avloppstank ligga frostfritt. Alltmer av privat utrustning är också elberoende. Var man kan fylla på vatten och tömma gråvattentank respektive toakassett lär man sig så småningom.

Hyr och prova en vecka
De flesta husbilar som säljs i Sverige är tillverkade i  Tyskland, Frankrike, Italien och Slovenien. Men vi har ett par svenska husbilsfabrikat. Det absolut vanligaste chassiet är Fiat Ducato, men Mercedes, Ford, Iveco, Peugeot och Volkswagen med flera förekommer också.

En ny husbil går att få för runt 400 000 kronor och upp till vad din plånbok tillåter. En begagnad husbil går att hitta i alla prisklasser, från något tiotusentals kronor till miljonen, allt beroende på ålder, skick, utrustning och ursprungspris.

Det gäller att bestämma vad man är beredd att betala för – oavsett om man köper nytt eller begagnat. Har du svårt att bestämma dig: hyr en husbil och åk en vecka och prova om husbilslivet är något för dig.

Har du svårt att välja: besök någon av de två mässor där husbilar visas, i september i Jönköping eller i Stockholm på våren.

De fem standardtyperna:

Alkovbil, har en säng ovanför bilhytten och ofta har ett A i modellnamnet.

Halvintegrerad eller delintegrerad husbil, har en liten överbyggnad på hytten och ofta har ett T i modellnamnet efter tyskans Teilintegriert.

Helintegrerad husbil, där bodel och bildel är byggda i ett stycke och ofta har ett I i modellnamnet efter tyskans Integriert.

Inredd skåpbil, vilken ofta har Van i modellnamnet.

Camper, är en bomodul som lastas och fästs på en pickupbils flak, vilket medför att det inte finns någon inre förbindelse mellan bil och bodel.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-04-21 21:48
Raymond K (ej verifierad)

Har semestrat 1 sommar i husbil och det var kanonbra tyckte jag, mycket bättre än att dra på en husvagn.
Men jag hyr hellre en husbil. Man kan hyra en husbil många gånger för 400.000 och man slipper allt underhåll, service, besiktning, förvaring under vintern.
Dessutom är det vansinnigt att köpa en om man bara använder den några veckor under sommaren. Möjligtvis tänkbart om man hyr ut den övrig sommartid som man inte själv använder den.

#2 • Uppdaterat: 2011-04-22 18:00
Roger Skagerström

Men blir det inte bökigt? Beror väl lite på hur man lägger upp det ifs. Men får för mig att det är trist att inte ha nån bil att åka i om man är på en camping. Typ om man behöver åka o handla. Då måste hela skiten med.

#3 • Uppdaterat: 2011-04-22 21:09
Raymond K (ej verifierad)

Vi stannade bara på camping en gång för att fylla på vatten och tömma toan. Annars stannade vi på de platser som var trevliga att övernatta på. Handla gjorde vi när vi var på väg och då på stormarknader. Saknade inte en vanlig bil en enda gång.

#4 • Uppdaterat: 2011-04-25 11:15
Roy J

Husvagn är idealet för dem som åker iväg till den där vanliga platsen, ställer upp vagnen, monterar förtältet, rullar ut mattor och hänger ut blomlådor. En ganska stationär tillvaro. Ett alternativ till sommarstuga, men ändå mer flexibelt.
Husvagnar har oftast bättre värmeanläggningar och alltid bättre isolering. Funkar alltså bättre på vintern. Utrymmena är också ofta bättre disponerade.
Under resan sitter man kanske bättre i bilen, men det är också trängre och hastigheten blir ju begränsad. Bränsleförbruknngen kan bli värre än för en husbil. Manövrerandet i trixiga utrymmen kan vara lite marigare. Å andra sidan är den behändigare bilen helt fri under uppställningen och ingen kan komma och sno platsen på campingen om man är borta en sväng. För campingplatser är nog vad som mest gäller.

Husbilen är trots allt bäst under körning. Idealet för dem som vill kunna utforska landet mer fritt och stanna lite var som helst. De som reser ganska mycket och inte stannar några längre perioder på exakt samma plats.
Det krävs få förberedelser vid uppehållen. Övernattningar kan dock i vissa modeller kräva en del förberedelser - men det gäller för all del även en del mindre, enklare husvagnar.

#5 • Uppdaterat: 2011-04-28 19:59
Gert Andersson (ej verifierad)

Ingvor Van Givhoven: Betyder Van ungefärligen samma som von?

#6 • Uppdaterat: 2011-04-30 00:28
Roy J

Ja, Gert - om man är holländare. ("Af" om man är svensk.)

#7 • Uppdaterat: 2011-04-30 16:20
Gert Andersson (ej verifierad)

Roy J: Jagh tackar och bockar mitt adliga hufvud för ditt svar.

#8 • Uppdaterat: 2011-05-01 09:20
Gert Andersson (ej verifierad)

Men hvad komma von ifrån?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.