Flera stora kinesiska biltillverkare är på väg att inta Europa. Vi har till exempel skrivit om elsuven Byton M-Byte, två nya eldrivna modeller från märket Xpeng och två elmodeller från Byd som alla ska börja säljas till europeiska köpare.
Kinesiska biltillverkaren FAW vill gå ännu längre än så och utveckla sitt märke Hongqi till en internationell premiumtillverkare. Enligt nya uppgifter planerar koncernen att bygga en anläggning i norra Italien.
Läs också: Hongqi H9 – en kinesisk Rolls-Royce med ett kul partytrick
FAW grundades 1953 och har joint venture-samarbeten med Volkswagen, Mazda och Toyota. Hongqi siktar in sig på lyxbilsköpare och har i dag flera modeller i utbudet, både sedanmodeller och suvar, där flera av dem också rullar som officiella bilar för politiska höjdare.
Uppgifterna om att Hongqi vill bygga ett design- och utvecklingscenter någonstans i norra Italien kommer från tyska Automobilwoche. FAW ska investera över tio miljarder kronor i projektet som ska få europeiska köpare att förstå att koncernen menar allvar med expansionen.
Eventuellt kan FAW få subventioner för att få igång den lokala ekonomin i norra Italien efter coronapandemin. Bygget kan börja tidigt 2021, om uppgifterna stämmer.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är fronten på bilen på bilden ritad i slutet av 60-talet?
Hela den bilen ser ut som på 60-talet, påminner om RR med Vanden Plas kostym.
Riktigt snygga retrovibbar!
Verkligen -- Volvo 164 är tillbaka! :-) En sedan som man kan se ut genom bakrutan på; tackar!
https://www.youtube.com/watch?v=yWUjTSbsksk
Kolla in sista årsmodellen i stället, Honqqi H9. Byggd på Audi A6L-plattform. Kommentarerna ovan skulle antytt kunna underskatta kinesisk industri. En verklig lyxbil ska inte naturligtvis bygga på ett så plebejiskt märke som Audi, utan måste ha litet ädlare italiensk bilbyggarkonst i sina gener. Det finns en risk att bilen åtminstone tekniskt sopar mattan med det mesta från Anton Martin, BMW och Mercedes, inklusive RR och Bentley. . Hongqi betyder Frö Röda.Fanan. Bilen skulle kunna piggas upp med små röda flaggor här o där, inte bara en röd ribba i fronten.
Ingo S, du må vara impad över kinesiskt bilbyggeri, men jag är tvivlande tills jag får konkreta bevis och jag tror ändå inte att jag skulle vara nöjd, men vi får väl se, jag kanske har fel
.
" måste ha litet ädlare italiensk bilbyggarkonst i sina gener."
Nåja, jag vet då inte någon italiensk biltillverkare som pryder en monstruös grill som på H9 med en massa lysande bling-bling, det är säkert ett kinesiskt påfund!
Skulle säga att fronten snarare är ritad i slutet av 50-talet. Den är ju rakt av plankad från Peugeot 404 som började tillverkas 1960 ;-)
Snygg front. Känns mycket mer rätt än samtida vulgära BMW exempelvis. Ser inte att denna utformning skulle vara sämre eller omodern.
Ingen bil man vill bli påkörd av direkt, hoppas den har autobroms som standard. ;-)
Japan kan inte tillverka bilar. Toyota verkar vara ostadiga över 80. Kraftigt överrepresenterade längst fram i bilköer...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.