Nästa artikel
Hongqi intar Europa – nytt utvecklingscenter för 10 miljarder
Nyheter

Hongqi intar Europa – nytt utvecklingscenter för 10 miljarder

Publicerad 27 maj 2020 (uppdaterad 12 september 2022)
Ännu ett kinesiskt märke siktar in sig på europeiska köpare. Den här gången är det lyxmärket Hongqi.

Flera stora kinesiska biltillverkare är på väg att inta Europa. Vi har till exempel skrivit om elsuven Byton M-Byte, två nya eldrivna modeller från märket Xpeng och två elmodeller från Byd som alla ska börja säljas till europeiska köpare.

Kinesiska biltillverkaren FAW vill gå ännu längre än så och utveckla sitt märke Hongqi till en internationell premiumtillverkare. Enligt nya uppgifter planerar koncernen att bygga en anläggning i norra Italien.

Läs också: Hongqi H9 – en kinesisk Rolls-Royce med ett kul partytrick

FAW grundades 1953 och har joint venture-samarbeten med Volkswagen, Mazda och Toyota. Hongqi siktar in sig på lyxbilsköpare och har i dag flera modeller i utbudet, både sedanmodeller och suvar, där flera av dem också rullar som officiella bilar för politiska höjdare.

Uppgifterna om att Hongqi vill bygga ett design- och utvecklingscenter någonstans i norra Italien kommer från tyska Automobilwoche. FAW ska investera över tio miljarder kronor i projektet som ska få europeiska köpare att förstå att koncernen menar allvar med expansionen.

Eventuellt kan FAW få subventioner för att få igång den lokala ekonomin i norra Italien efter coronapandemin. Bygget kan börja tidigt 2021, om uppgifterna stämmer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-05-27 07:47
L. Mäkinen

Är fronten på bilen på bilden ritad i slutet av 60-talet?

#2 • Uppdaterat: 2020-05-27 08:42
saabnisse

Hela den bilen ser ut som på 60-talet, påminner om RR med Vanden Plas kostym.
Riktigt snygga retrovibbar!

#3 • Uppdaterat: 2020-05-27 09:17
ToRy

Verkligen -- Volvo 164 är tillbaka! :-) En sedan som man kan se ut genom bakrutan på; tackar!

#4 • Uppdaterat: 2020-05-27 09:29
Henrik M

https://www.youtube.com/watch?v=yWUjTSbsksk

#5 • Uppdaterat: 2020-05-27 10:11
IngoS

Kolla in sista årsmodellen i stället, Honqqi H9. Byggd på Audi A6L-plattform. Kommentarerna ovan skulle antytt kunna underskatta kinesisk industri. En verklig lyxbil ska inte naturligtvis bygga på ett så plebejiskt märke som Audi, utan måste ha litet ädlare italiensk bilbyggarkonst i sina gener. Det finns en risk att bilen åtminstone tekniskt sopar mattan med det mesta från Anton Martin, BMW och Mercedes, inklusive RR och Bentley. . Hongqi betyder Frö Röda.Fanan. Bilen skulle kunna piggas upp med små röda flaggor här o där, inte bara en röd ribba i fronten.

#6 • Uppdaterat: 2020-05-27 11:22
saabnisse

Ingo S, du må vara impad över kinesiskt bilbyggeri, men jag är tvivlande tills jag får konkreta bevis och jag tror ändå inte att jag skulle vara nöjd, men vi får väl se, jag kanske har fel
.
" måste ha litet ädlare italiensk bilbyggarkonst i sina gener."
Nåja, jag vet då inte någon italiensk biltillverkare som pryder en monstruös grill som på H9 med en massa lysande bling-bling, det är säkert ett kinesiskt påfund!

#7 • Uppdaterat: 2020-05-27 10:24
StefL

Skulle säga att fronten snarare är ritad i slutet av 50-talet. Den är ju rakt av plankad från Peugeot 404 som började tillverkas 1960 ;-)

#8 • Uppdaterat: 2020-05-27 11:01
1

Snygg front. Känns mycket mer rätt än samtida vulgära BMW exempelvis. Ser inte att denna utformning skulle vara sämre eller omodern.

#9 • Uppdaterat: 2020-05-27 11:38
Grosser

Ingen bil man vill bli påkörd av direkt, hoppas den har autobroms som standard. ;-)

#a • Uppdaterat: 2020-05-27 13:50
V70Silver

Japan kan inte tillverka bilar. Toyota verkar vara ostadiga över 80. Kraftigt överrepresenterade längst fram i bilköer...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.