De senaste åren har fysiska knappar i allt högre utsträckning fått stryka på foten i nya bilar. De har ersatts av pekskärmar där biltillverkarnas designavdelningar kan få till betydligt renare ytor än med fysiska knappar.
Vissa moderna bilar har till och med flera pekskärmar och för att ge föraren någon form av återkoppling har vissa av dem även en så kallad ”haptisk” funktion som kan bekräfta när föraren tryckt på en knapp på pekskärmen.
Honda har nyligen börjat sälja en ny elbil och den har ett infotainmentsystem med en enorm skärm på instrumentpanelen. Men i nya generationen av Honda Jazz tar biltillverkaren ett steg tillbaka och håller fast vid fysiska kontroller för klimatanläggningen.
Det kan vara ett tecken på att Honda är på väg tillbaka mot faktiska knappar istället för pekskärmar. Men det skulle också kunna vara en lösning som enbart hamnar i Jazz som har en äldre målgrupp än elbilen Honda e, där köparna är yngre och mer vana vid pekskärmar.
– Anledningen är ganska enkel, vi ville minimera risken för att distrahera föraren särskilt med klimatanläggningen. Vi bytte från pekskärm till fysiska knappar eftersom vi fick kritik från köparna om att det var svårt att sköta kontrollerna intuitivt. Man måste titta på skärmen för att ändra inställningarna och nu kan man ändra dem utan att titta”, säger Takeki Tanaka, projektledare för Honda Jazz, till Autocar.
I förra veckan skrev vi om en studie som visade att dåligt utformade infotainmentsystem kan distrahera föraren mer än alkohol eller droger.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Där tror jag Honda gör rätt medan VW med nya Golf-generationen tänkt fel. Tycker VW hade en bra avvägning i Golf 7 i detta avseende.
Allra säkrast är ju dock fortfarande att ha kvar båda händerna på ratten och sköta funktionerna antingen från rattknappar eller med röstkommando. Sen är det många som felaktigt tror, eller vill sprida myten, att allt man ska göra på en skärm kräver oändliga menybyten och fipplande. Och så är det ju såklart inte. Har nu 18.000 mil bakom mig i 2 bilar där "allt" är inflyttat i skärmen, och det fungerar hur bra som helst, med "snabbknappar" på startskärmen när du kommer åt "allt" man behöver under körning. Inget fipplande i menyer....Eller så som sagt använder man rattknapparna som fixar det mesta med på en smart uppbyggd bil, eller röstkontroll som ju som sagt är det allra säkraste.
Ja det är rätt tänkt av Honda om det nu är så.
Tycker som ovanstående att tex som i Golf 7 , rav4 är en väldigt bra avvägning mellan skärm och knappar för tex värme och sådana funktioner.
Jag tycker att ett bra mått på detta är att jag skall kunna låna ut bilen till vem som helst och han skall bara kunna köra iväg utan en massa instruktioner av någon.
Det fungerar inte på många av dagens knapplösa bilar med en stor skärm.
Nu är det ju fysiska "knappar" som var skillnaden - sen om dom sitter på ratten eller panelen är nog av lite mindre betydelse. Dock kan det bli trångt på och runt ratten med alltför många knappar där.
Hur länge dröjer det tills VW backar om sina tanklösa nymodigheter ... detta var ett hjärnsläpp som kommer kosta i # sålda bilar!
Kanske lite utanför ämnet, men det är märkligt att inte Honda säljer så bra i Sverige. Fina motorer och växellådor, väl avstämda chassin där föraren sätts i centrum. Själv tycker jag att Civicen (4-dörrars sedanen) med 180 hästarsmotorn är grymt fin, och går som en slangbella. Kan mycket väl bli en sådan som nästa bil.
Att knappar och instrument ersätts av en skärm är för att det verkar "modernt" sam att de är mycket billigare, trots att det är sämre för föraren. En annan lösning är kamrem, som är billig i tillverkning men måste bytas för dyra pengar, trots att en kamkedja rätt dimensionerat håller motorns livslängd ut
Pi: Nu måste ju inte alla knappar ha just bara en funktion, ja då kan det bli många rattknappar. :) Jag har 4 rattknappar och 2 scrollhjul. Med dem kan man sköta mer eller mindre alla av bilens funktioner inkl. öppna och stänga panoramataket, ändra värmen/kylan m.m.....sen 3 rattspakar inkl. växelspaken. Så som sagt, smart uppbyggt så spelar det ingen roll om bilen har pekskärm eller 300 knappar utspridda som min gamla Insignia, man sköter ändå allt med rattkontroller och röst.
Heja Honda!! Generellt har jag inte imponerats av "riskokarbilar" men ska min nästa bil om ca 2-3 år inte bli en europeisk lågprissuv så ligger kanske en Honda bra till. Finns rejäla knappar och trumbromsar bak då så skulle en HR-V ligga bäst till. Hur stoppar man "teknikdårarna" som fullständigt utan att förstå konsekvenserna, och ej behöver ta ansvar för följderna, från att fortsätta experimentera med såväl trafiksäkerhet, ekonomi som tillförlitlighet? Det behöver instiftas en global myndighet som i lugn och ro granskar alla ideer som prylnissarna kläcker så att bara det som håller efter granskning kommer ut på marknaden. Som det är nu så är det katastrof.
Jag skulle önska en 100% eldriven Jazz eller Civic, det hade varit grejer det.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.