Honda FCV ska ta sig upp till 750 km på en tank.
Hondas vätgasmodell FCV får längre räckvidd än Toyota Mirai, bilen kommer lanseras i vår.
Honda utmanar Toyotas vätgassatsning med femsitsiga modellen FCV. Till japanska dagstidningen Asahi Shimbun säger biltillverkaren att en lättare kaross och effektivare bränsleceller förlängt räckvidden 100 km över konkurrenten Toyota Mirais, det vill säga till närmare 750 km.
Priset sägs bli mellan 7,2 och 8 miljoner yen (500 000 – 560 000 kr). Det är ännu oklart om Honda FCV kommer till Sverige. Nu i år ska Toyota Mirai ta sig till bilhallarna i Tyskland, England och Danmark och priset är satt till cirka 640 000 kronor. Resten av Europa får vänta till 2017, enligt senaste uppgifterna från Toyota.
Diskutera: Tror du att dessa vätgasbilar kommer hitta till Sverige?
Priset sägs bli mellan 7,2 och 8 miljoner yen (500 000 – 560 000 kr). Det är ännu oklart om Honda FCV kommer till Sverige. Nu i år ska Toyota Mirai ta sig till bilhallarna i Tyskland, England och Danmark och priset är satt till cirka 640 000 kronor. Resten av Europa får vänta till 2017, enligt senaste uppgifterna från Toyota.
Diskutera: Tror du att dessa vätgasbilar kommer hitta till Sverige?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vätgasbilar har samma nackdelar som bensin/dieselbilar. Bränslet måste fraktas till användaren och den totala verkningsgraden är för låg jämfört med rena elbilar.
Vätgasbilar har även samma fördelar som bensin/dieselbilar. Det går att "ladda" fullt på någon minut.
Har vi oroat oss över livslängden på elbilarnas batterier så lär det inte bli bättre med bränslecellerna i vätgasbilarna...
Med tanke på att vi inte lyckats få till en bra infrastruktur på CNG/Biogas än så lär inte vätgas bilar bli en vanlig syn på väldigt länge.
Sen är det ju upp till tillverkarna att övertyga användarna om säkerhet hos vätgasbilar, det är inte heller gjort över en natt.
Perfekt! Det finns många små vattenkraftverk i Sverige som inte lönar sig att köra när elpriserna är så låga, bara att dra igång elektrolys och vi har tanknätet utbyggt redan :)
Enligt elforsk 05:18 har ett elektrolysrör verkningsgrad på 80%, så av en 1kWh el får du 0,8kWh vätgas, sen är väl förhopningsvis verkningsgraden för en vätgasbil högre än förbränningsmotorn. Är elriset som det var under natten i veckan 50kr/MWh kan du alltså producera vätgas väldigt billigt :)
Styrbjörn, det verkar stämma det du skriver. 80 % är riktigt bra och långt över tidigare elektrolysmetoder.
Men läser man vidare i rapporten så är verkningsgraden hos bränslecellerna desto sämre. Man hoppas att man om 20 år ska ha kommit upp i 70 %, vilket är en förutsättning för kommersiell användning.
Och så var det detta med infrastrukturen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.