De kan vara förrädiska, väggroparna. Fråga bara britterna, risken för att deras bilar tar skada på en väggrop är sex procent under ett genomsnittligt år.
Warranty Direct har undersökt hur väl brittiska bilar står sig mot väggropar genom en mätning av skador på fjädring och axlar. I snitt kostar en reparation på en skada som orsakats av en väggrop 309 pund, motsvarande drygt 3 300 kronor, men kan kosta uppemot motsvarande 25 000 kronor, skriver What car.
Vissa bilmärken klarar sig dock betydligt bättre än andra när förarna råkar köra i en väggrop. Bäst är Honda, där 1,4 procent ådrog sig allvarligare skador. Ägare av en Chrysler är dock allt annat än lyckligt lottade på gropiga vägar, då 12,2 procent skadas under ett normalt år.
Listor på de märken som klarade sig bäst respektive sämst mot väggropar finns här intill. Anmärkningsvärt är enligt Warranty Direct att dyra märken som Jaguar, Mercedes och Land Rover återfinns bland de sämst skyddade.
Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
Märken som tål väggropar bäst:
1. Honda
2. Toyota
3. Hyundai
4. Nissan
5. Kia
6. Mitsubishi
7. Mini
8. Suzuki
9. Ford
10. Mazda
Märken som tål väggropar sämst:
1. Chrysler
2. Smart
3. Mercedes-Benz
4. Land Rover
5. Jaguar
6. Saab
7. Fiat
8. BMW
9. Seat
10. Vauxhall
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men vad är det man mäter. Kostnaden för att reparera skadan? Priset på reservdelar spelar en stor roll i det. Har oljetråget gått sönder på någon bil, eller vad är det som gått sönder på de sämsta?
Snacka om korkade engelsmän ? , har alla kört i samma gupp kanske ?man häpnar.
Dom kanske har ett referensgupp...:)
Haha jag ser framför mig någon liknande Svullo, i form av en mörbultat britt, kör bil efter bil över samma hål och betygsätter den.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.