Nästa artikel
Volvo del i mardrömsbil
Nyheter

Volvo del i mardrömsbil

Publicerad 15 juli 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Tycker du att din bil är dyr i reparationskostnader? Tänk om! Ett brittiskt försäkringsbolag har satt i hop allas vår mardröm.

Monster Mk1 kallas den, fantasibilen som det brittiska försäkringsbolaget Warranty Direct har satt ihop. Genom sitt Reliability index, som mäter hur pålitlig en bil är, har de valt de delar från olika modeller som oftast gå sönder och kostar mest att reparera till bilen.

Monster Mk1 skulle behöva lämnas in på verkstad en gång i månaden och kosta dig i snitt 21 000 kronor i reparationer. Mardrömsbilden innehåller en svensk del, Volvo C70:s styrsystem.

Reliability index är en tjänst som listar de bilar och biltillverkare som är mest och minst pålitliga genom att använda sig av data från ersättningar för reparationskostnader som Warranty Direct betalar ut i miljontals pund varje år.

I Reliabilty index beräkningar inkluderas hur ofta en bil gått sönder, vad den kostat att reparera, hur länge den varit kvar på verkstad, snittålder och miltal.

Vilken bil är då pålitligast? Enligt Reliabilty index bör du skaffa dig en Toyota Corolla om du vill undvika problem, och se till att undvika Mercedes SL.

Pålitligaste tillverkaren är Chevrolet och du bör tänka till en extra gång innan du köper en Land Rover. Volvo placerar sig på plats 25 av 36 tillverkare, Saab på plats 28.

Diskutera: Vad tycker du om Monster Mk1?

Delarna i Monster Mk1

Bromsar: Audi A8
Fjädring: BMW M3
Motor: MG TF
Växellåda: Land Rover Freelander
Tändning: Mercedes Viano
Elektronik: Renault Megane
Luftkonditionering: Seat Alhambra
Värme- och kylsystem: Seat Toledo
Styrsystem: Volvo C70

Källa: Warranty Direct

Fakta sex snabba frågor

Saab eller Volvo? Volvo.

Cab eller kombi? Cabriolet.

Tvätta själv eller automat? Automattvätt, tiden vinner.

Bensin eller diesel? Svårt, jag har själv båda. Tvingas jag välja säger jag bensin.

Elbil eller vätgas? Elbil.

Dubb eller friktion? Friktion, eftersom jag bor i Småland. Annars hade jag svarat dubb.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-16 09:45
Hanzzon

Inte direkt oväntat att det bara är Européiska delar i "Mardrömsbilen".
Själv skulle jag på detta lagt till Turboaggregat och Elservostyrning från Volksvagen men bilen kanske inte är så välutrustad så den har detta. :)

#2 • Uppdaterat: 2011-07-16 10:12
Hälsingen

Vore intressant med denna undersökning gjord på dagens bilar - denna undersökning är gjord på bilar som är minst 6 år gammal. (Därav, Jes, är inte exempelvis Matiz med.) Hur vet jag då detta? Jo, MG TF slutade i praktiken att serietillverkas vid MG:s konkurs år 2005, likaså slutade L-R att tillverka Freelander 1 år 2005-06, (tack och lov) då Ford tog över bilmärket från BMW. (Det är överdelen bak som kommer från Freelander1 "California". ) Så, det känns inte som att denna undersökning är så relevant, då de senaste 6-10 åren har varit ganska turbulent i bilvärlden.

#3 • Uppdaterat: 2011-07-17 14:34
Hanzzon

Var har du fått de uppgifterna i från att undersökningen bara skulle vara gjord på minst 6 år gamla bilar Hälsingen?

Som jag förstår det när jag läst om statistiken så gäller den för alla deras försäkrade bilar och innefattar mer än 50 000 haverier på olika bilmärken som ligger inom försäkringstiden under de senaste 12 månaderna och innefattar därför även nya bilar medans de älsta kanske är 6 år beroende på hur många år deras maskinskada gäller.
Statistiken är därmed helt klart relevant även för dagens bilar och stämmer ganska väl in med liknande övrig oberoende statistik från resten av världen.

#4 • Uppdaterat: 2011-07-17 23:34
Hälsingen

Hanzzon! Undersökningen torde bygga på gamla uppgifter då, precis som jag skrev, två av bilarna överhuvud taget ej har tillverkats på hela 6 år!!! Jag är i och för sig ingen expert på det engelska försäkrings-systemet, men finner det svårt att tro att man kan teckna maskinskadeförsäkringar på bilar som är MINST 6 år gamla! (Vad jag vet tillverkades exempelvis inte L-R Freelander 1 "California" de sista åren som MG-Rover koncernen levde, och den dog ju 2005. MG TF började iof att tillverkas igen år 2008, men det skulle förvåna mig om kineserna som äger rättigheterna till MG skulle bygga in de fel som man visste fanns i den tidigare modellen... Nej, jag tror detta är något gammat skåpmat som ViBilägare har hittat nu under sommarperioden...

#5 • Uppdaterat: 2011-07-18 17:03
joja

Så här skriver tidningen. Och det kan ge en viss ledning om underlaget.

"Another thing to bear in mind when comparing vehicles is that a particular car's reliability score can be dependant on the average age and mileage of those particular cars we hold on file. Normally a newer model will have a lower Reliability Score than a 6 year old vehicle with 70,000 miles on the clock."

Hämtat från
http://www.reliabilityindex.com/what-is

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.