Nästa artikel
Honda AC-X – hybrid utan ratt
Nyheter

Honda AC-X – hybrid utan ratt

Publicerad 25 november 2011 (uppdaterad 28 november 2011)
Framtidens laddhybrid måste inte styras via en ratt. Konceptbilen Honda AC-X manövreras i stället med två styrspakar.

På bilmässan i Tokyo som öppnar i slutet av november presenteras nya designstudien Honda AC-X. Sedanmodellen mäter 4,7 meter mellan stötfångarna och kännetecknas av sin kupéinspirerade taklinje, brant sluttande front och upplysta karossveck.

AC-X är en laddhybrid som drivs av kombinationen bensin- och elmotor. Drivlinan kan anpassas i två lägen för att leverera mer aktiv körning eller en snålare framfart. Bilen ska dessutom kunna köra sig själv under vissa, inte specificerade, förhållanden.

Inuti bilen saknas en fundamental del från den konventionella bilen: ratten. I stället har Honda monterat två styrspakar framför förarstolen som följaktligen används för att manövrera ekipaget.

Diskutera: Vad tycker du om Honda AC-X?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-26 12:26
Raymond K (ej verifierad)

Är detta en bil eller ett videospel?

#2 • Uppdaterat: 2011-11-26 12:37
Thure (ej verifierad)

De senaste fem åren har billtillverkarna gjort allt för att få bort den personliga charmen i en bil. Det har gjort att de flesta bilar in- och utvändigt ser ut som en plastig kinapiratfjärrkontroll till ett tv-spel.Plastiga monsterdesign med en masssa skumma plastdetaljer, ingen mysig själ alls som skapar mionnen, känsla och kult.

Dessutom har man tagit bort det där med att vrida om nyckeln och då få bilen att starta och nu har man även tagit bort ratten! Och så en massa onödig teknik till och skit.

Varför förstöra charmen med att köra bil?

#3 • Uppdaterat: 2011-11-26 12:39
Thure (ej verifierad)

Jag vill inte ha ett rymdskepp jag vill ha en bil så ge mig ge mig ge mig ge mig, ge mig en gammal... http://www.youtube.com/watch?v=OGiRoiHfk6Y

#4 • Uppdaterat: 2011-11-27 01:34
Roger Skagerström

Thure : Kolla på hastighetsskyltarna och betänk framtida miljökrav så känns charmen mest som ett irriterande lockmoment ;)

Men egentligen inte så dumt. Istället för att veva runt med armarna så får man samma effekt med kanske 10-15 cm rörelse framåt/bakåt. Problemet ligger nog att fixa rätt motstånd och utväxling.

#5 • Uppdaterat: 2011-11-27 08:55
saabnisse

För att vara en japansk bil tycker jag att de lyckats bra med formgivningen.
Riktigt ljus och luftig inredning.

Men att ha spakar istället för ratt är ju inget nytt, det provade Saab för mer än tio år sedan och för 110 år sedan var det vanligare med skakar än ratt :-)

#6 • Uppdaterat: 2011-11-27 22:40
Juppe (ej verifierad)

Idiotiskt! Vem som helst (eller tydligen inte) förstår att det inte gå att styra en bil med spakar i praktiken. Fruktansvärt osäkert eftersom g-krafterna kommer att påverka precisionen betydligt vid körning.

#7 • Uppdaterat: 2011-11-27 22:45
Roger Skagerström

Dels är det nog bara en framtidsvison. Sen har väl det mest G-tyngda av alla färdsätt, stridsflyget, använt styrspakar i alla år. Borde nog gå att få det praktiskt i en bil med.

#8 • Uppdaterat: 2011-11-27 22:55
Juppe (ej verifierad)

@Roger
I ett stridsflygplan är du som förare inte utsatt för sidokrafter på samma sätt som i en bil.
Föreställ dig vad som händer i en bil vid en häftig undanmanöver om du styr bilen med en spak ...

#9 • Uppdaterat: 2011-11-27 23:15
Roger Skagerström

Sant :) Tror nog dock de skulle kunna få det praktiskt andvändbart. Sen är ju frågan om man vill ha det ändå.

Men tror inte det är nåt man behöver ora sig över nu ;) Detta är väl mest en studie på nästa Insight.

#a • Uppdaterat: 2011-11-28 01:48
Herman R (ej verifierad)

Min favoritbil på alla sätt är Volvo 240. Kör dock en modern XC70 idag. Men varför är man bakåtsträvare om man vill ha en helskum spakbil utan bilfeeling!

Vill man ha en bil utan bilkänsla är man däremot bakåtsträvare. För då vill man typ gå istället.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.