Polestar 2 är nästan slutsåld i Tyskland, Nederländerna och Norge, uppger en talesperson för elbilsmärket för Automotive News.
På grund av coronakrisen fanns frågetecken kring om elbilen Polestar 2 skulle nå köparna som utlovat. Men i slutet av juli kunde det första exemplaret hämtas ut vid huvudkontoret i Göteborg.
Nu tvingas Polestarchefen i Tyskland, Alexander Lutz, fråga efter fler bilar.
– Vi förväntar oss att tilgången inte blir tillräcklig för att möta efterfrågan, säger han till tidningen.
Tyskland har infört kraftiga elbilssubventioner i spåren av coronakrisen. Instegspriset för Polestar 2 ligger på motsvarande 500 000 kronor, att jämföra med ett ordinarie pris före subventioner på motsvarande 600 000 kronor.
Även i Sverige märks hög efterfrågan på Polestar 2.
”Vi har sett stark efterfrågan i Sverige och ligger enligt plan med våra försäljningsmål för 2020. Vi kommer leverera 1 800 bilar från leveransstarten nu i augusti till december, och vi ser stark efterfrågan som kommer säkra högre försäljningsvolym för 2021”, skriver Brent Ellis på Polestars kommunikationsavdelning i ett mejlsvar till Vi Bilägare.
Läs också: Så bra är nya Polestar 2 – här är första provkörningen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Subventioner behövs inte på lyx-elbilarna, de har köpare ändå. Det är elbilarna för vanligt folk som behöver subventioner. Sätt ett max på 400 000 kr. Inga subventioner över det.
Max 300k rika bli rikare upp till kamp!
Är väl ingen märkvärdig lyxprestanda med Polestar 2 förutom att den har lång räckvidd och två elmotorer.
Och Jarl, för max 300kkr får du inte ens en Golf med vettig utrustning.
Gratis kommunistpartiet i Kina för alla dess globala anhängare
300 k är en väldigt låg gräns precis som Guran konstaterade. För de pengarna får du en E-up! och inte så mycket annat.
400 k är en vettig gräns, då kommer flera tillverkare behöva pressa priserna för att få vara med. Men ställ krav på att bilen ska ha 5 stjärnor i Euro-ncap och att den ska ha testats de senaste åren, då har bilen moderna säkerhetsfunktioner så som autobroms. Alla som läser här klarar sig utan autobroms men tänk på att andra kör sämre än du :)
Jag är enig med att subventionerna behövs för stimulans av de bilarna i det "lägre segmenten" och 400K kan vara en bra gräns.
Höj dessutom progressiviteten i malusen årligen för att minska attraktiviteten i högt belastande bilar.
Vad roligt, något positivt.
För 400k får man inte ens en bensindriven familjebil. Ska elbilarna nu plötsligt va billigare? Dessutom betyder ju "subventionen" bara att man netto betalar något lägre skatt på bilen, man "får" inte ett öre av staten.
Tvärtemot flertalet här är jag starkt kritisk gentemot såväl subventioner av elbilar som kollektivtrafik. Rent generellt vet man att subventioner av resor inte genererar mycket annat än onyttor på marknaden.
Varje resa bör tvärtom faktureras direkt tillbaka till den som ger upphov till den, med de negativa externa effekterna inkluderade. Det gäller oavsett vi talar bilinköp, vid bensinpumpen (eller laddstolpen) eller när vi trängs i trafiken, ställer till med olyckor och sliter på vägarna.
Subventionerna måste få ett slut. De gör oss i princip alla bara fattigare, och detta helt utan (tillräckligt) positiva effekter på klimat eller närmiljö.
För er som ändå tycker att vi skall ha subventioner: Peka gärna ut positiva externa effekter från era bilresor. Det är dessa effekter som ni behöver identifiera för att ni skall motivera att skicka räkningen för era transporter till andra.
MVH AL
En momsbefrielse är en form av subvention då alla andra varor och tjänster enligt lag är belagda med moms.
Billigare elbilar bör subventioneras så att fler privatpersoner kan köra elbil. Dyrare elbilar typ Tesla, ägs till övervägande del av juridisk person. Juridiska personer (egenföretagare) har ofta högre köpkraft än de flesta privatpersoner men de har också flera andra incitament för att välja elbilar. T.ex. reducerat förmånsvärde. Därför är det rimligt att bonusdelen i bonus/malus riktar in sig på billigare bilar.
I Norge har man idag en debatt om att begränsa momsbefrielsen på vissa elbilar då skattebetalarna idag subventionerar lyxkonsumtion typ Tesla Performance. Eller Taycan m.fl.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.