För att få igång ekonomin efter coronakrisen har flera länder infört kraftiga subventioner på elbilar och laddhybrider. I Tyskland kan bilköparna nu få upp till 90 000 kronor i rabatt och därmed blir många elbilar lika dyra att köpa som motsvarande bensinbil.
Rabatterna verkar ha fungerat. Från både BMW och Volkswagen kommer nu rapporter om att efterfrågan på nya elbilar är hög, skriver Automobilwoche.
Därför utökar BMW nu produktionen av elbilen i3 i fabriken i Leipzig. Det kan göras eftersom BMW lagt ned tillverkningen av sporthybriden i8. BMW slopar en veckas semester i fabriken och kan därmed bygga ytterligare 600 exemplar. Dessutom införs längre skift och kortare raster för att öka antalet bilar som byggs per dag från 114 till 130.
Dessutom väljer Volkswagen att fortsätta bygga utgående modellen e-Golf ända fram till jul i fabriken i Dresden. Tanken var annars att lägga ned e-Golf och ersätta den med nya ID 3.
Volkswagen bygger nu 74 exemplar av e-Golf per dag och den siffran ska ökas till 80. Men efter jul måste tillverkningen läggas ned. Fabriken i Dresden ska vara stängd i tre veckor för att kunna bygga ID 3.
Läs också: Så billiga blir elbilarna med Tysklands nya rabattpaket
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför är inte nya Golf elbil? id bilarna känns ju som leksaker
Jarl, Golf är väl rätt utdaterad vid det här laget och har rätt kort räckvidd. Det håller inte i dagens läge när en "billigare" elbil förväntas gå 30-40 mil på en laddning.
Ännu en vink om att när elbilarna närmar sig priset för fossilbilar så köper fler och fler elbil.
När elbilar från start når prisparitet med fossilbilar så kommer kurvan peka ännu brantare uppåt.
Enligt batteri- och fordonstillverkare kommer detta ske 2023-2024 ca. 2025 och därefter är det game over för ICE.
Värt att notera också är att peak ICE-sales var redan 2018. Då såldes alltså fler fossilbilar än någonsin, men det har därefter gått neråt.
https://www.motor1.com/news/299727/experts-ice-sales-peaked-2018/
Bejje #3
Golfen är väl ändå inte utdaterad. En trevlig väl fungerande bil med eldrift.
För sitt syfte fungerar den ypperligt.
Däremot tror jag att många i sin enfald/rädsla tror att dom minst behöver 40 mils räckvidd eller använder det som ett argument mot att våga ta steget.
Batterier är dyra och tunga så varför köpa på sig betydligt mer än man behöver?
Jag skulle inte bli förvånad om VW i november meddelar att produktionen av e-Golf fortsätter.
Det har blivit någon form av hysteri i att elbilarna skall se konstiga ut och måste kunna köras ofantliga sträckor.
Guran, plattformen som e-Golf bygger på är egentligen inte anpassad för eldrift, men det är lite märkligt i mina öron om man inte kunde släppt en ny version av e-Golf eftersom det är en traditionell och relativt energisnål modell med hyfsat praktiska egenskaper. Om de släpper en ny generation e-Golf, så hade jag gjort två saker för att locka fler kunder, höja bilen lite ... till ca 1,5 meter och sedan gjort den lite större i bagaget. Jag hade sett över också så att bakänden in slutar för mycket så att även vuxna kan sitta i baksätet.
Vargen - din beskrivning (frånsett eldriften) stämmer rätt väl med Golf SV som fanns tidigare - nu när Generation 8 av Golf introducerades så försvann det modellalternativet.
Varven, det ser ut som om VW inte behöver locka fler kunder.
eGolfen säljer fortsatt väldigt bra så jag tror dom kommer mjölka ut maximalt ur den modellen, oavsett att den inte är konstruerad för eldrift så klarar den det helt ok.
Den bil du önskar är väl en eldriven T-Roc, så den finns redan fast utan eldrift.
Fortsätta med e-golfen? Räknar VW med fortsatta bekymmer med ID.3:an och vill försäkra sig?
e-Golfen har mycket bättre inne utrymme och bagageutrymme än ID. 3. Men Skodas syster elbil Enyaq till ID .3., verkar vara större.
Anledningen till fortsatt produktion av e-Golf är den fortsatt höga efterfrågan. Fabriken i Zwickau som bygger ID.3 har nu även börjat bygga ID.4 så där har de händerna fulla.
ID.4 har världspremiär i slutet av september.
Till dess får vi nöja oss med Skoda Enyaq som har premiär 1 september. Kl 19.
Enyaq har 4500 förbokningar i Sverige redan.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.