Personer över 50 år löper högre risk att skadas svårt eller dödas i olyckor med bilar från de senaste 10 åren enligt ny rapport.
Försäkringsbolaget Folksam har gått igenom 177 234 olyckor som skett 1994-2019 för att se hur utvecklingen i krocksäkerhet sett ut. Även om den generellt gjort stora framsteg har den halkat efter i kategorin äldre personer, enligt Folksam.
När man jämförde bilmodeller lanserade mellan 2010-2019 med modeller som introducerades mellan 2000 och 2009 visade det sig att risken för svåra och dödande skador ökat för personer över 50 år, medan den under samma period minskat för yngre.
– Det här visar på att moderna bilar har optimerats för yngre personer under 50 år. Bilfabrikanter måste ta större hänsyn till skillnader i fråga om både ålder och kön vid utveckling av bilens skyddssystem för att det ska bli med jämlikt. En utgångspunkt borde vara att alla åkande oavsett ålder och kön ska skyddas lika bra. Med tanke på den åldrande befolkningen kommer antalet äldre bilåkande att öka i framtiden och om inget görs kommer antalet skadade äldre öka ännu mer i framtiden, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
Biltillverkarna har blivit bättre på att förebygga krockskador på huvud, bröst, buk och ben, men de områden som behöver förbättring är enligt Folksam skador på nacke, bröstrygg, ländrygg och armar.
När man jämförde bilmodeller lanserade mellan 2010-2019 med modeller som introducerades mellan 2000 och 2009 visade det sig att risken för svåra och dödande skador ökat för personer över 50 år, medan den under samma period minskat för yngre.
– Det här visar på att moderna bilar har optimerats för yngre personer under 50 år. Bilfabrikanter måste ta större hänsyn till skillnader i fråga om både ålder och kön vid utveckling av bilens skyddssystem för att det ska bli med jämlikt. En utgångspunkt borde vara att alla åkande oavsett ålder och kön ska skyddas lika bra. Med tanke på den åldrande befolkningen kommer antalet äldre bilåkande att öka i framtiden och om inget görs kommer antalet skadade äldre öka ännu mer i framtiden, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
Biltillverkarna har blivit bättre på att förebygga krockskador på huvud, bröst, buk och ben, men de områden som behöver förbättring är enligt Folksam skador på nacke, bröstrygg, ländrygg och armar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Äntligen tas detta upp! Denna diskussion fördes redan när man fastställde NCAP:s-provet hastighet och utformning.
Tyvärr fick inte kritikerna något gehör för problematiken, men många säkerhetsingenjörer (inte minst hos svenska biltillverkare) varnade för just den här utvecklingen.
MVH AL
A.L, vi har fler problem än så.. XC90 som väger 2,5 ton och en Golf väger 1,4 ton. Vi har inte längre en hyfsad homogen viktfördelning i bilparken vilket kommer innebära fler döda och skadade när väl olyckorna sker. Ironiskt nog kanske det blir färre skadade, de dör i Golfen och XC90 passagerarna får lite blåmäken?
Vargen. Lösningen för att minska nack- och ryggskador på våra äldre ligger inte i att sätta dem i mindre utan större bilar. Med längre fordon kan vi minska påkänningarna på de åkande i händelse av en kollision. Återkom om du vill ha lite konkreta mått och värden så kan vi räkna tillsammans.
MVH AL
Längre fordon, det är "SUV kompakt" modeller som byggs nu, de flesta är max 4,4 meter långa. Kan inte vara så bra då eller?
Jag har hört ifrån vissa här att min Octavia är för stor, för lång.. men du säger nu att bilen skall vara lång? Dubbla budskap!? Men jag är med dig, usch för en kort SUV med noll bagageutrymme som inte kan ta en ordentlig smäll verkar inte bra.
Två saker som jag ser när det gäller äldre bilförare.
1. Övertro till sina stora bilar. Bara för att du sitter i en 2,5tons SUV betyder inte det att du är helt skyddad, man måste fortfarande kunna hantera bilen.
2. Man använder inte de elektroniska hjälpmedel som finns i moderna bilar.
Tillverkarna kan bygga extremt bra bilar, men om man inte använder säkerhetssystemen så hjälper de inte.
Vargen; nej det är bättre med en längre bil, typ V90. Då blir stoppet mildare.
MVH AL
Själv tror jag typ en V60 är bästa kompromissen (lagom på alla sätt), bilen är inte för tung, inte för stor ..inte för liten. Har bra deformationszoner fram och bak. Inte hög vilket ger bra vägegenskaper. Nu pratar jag om en bil som väger max 1600-1700 kg, börjar det väga mer än så får man problem med vägegenskaperna och en svårare bil att hantera. Nu råkar jag har en "Volvo V60" fast den liknar mer en Octavia ..haha..
Det som är avgörande för den manövrerbara säkerheten är friktionen Vargen, inte vikten. Och en V60 har inte högre friktion än en V90 eller Octavia heller utan det som påverkar friktionen är däcken (och underlaget så klart men det är ju inte beroende av fordonet).
Däremot är det sant att man bör eftersträva en viktmässigt homogen bilpark. Men det är lättare sagt än gjort i nuläget.
MVH AL
Firktionen? jag talar om de generella vägegenskaperna, hur bilen klarar av sidoförflyttningar utan att slå runt mm.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.