Nästa artikel
Högre pris på begagnade bilar
Nyheter

Högre pris på begagnade bilar

Publicerad 22 oktober 2018
Intresset har ökat vilket drivit upp snittpriserna med 3 procent hittills i år.
En begagnad bil går i snitt för 135.080 kronor under 2018, enligt statistik från bilvärderingsföretaget Bilpriser.se. 2017 var siffran 131.417 och 2016 låg snittpriset för begagnade bilar på 130.137 kronor. I fjol var prisökningen en procent. Att den i år utökats till tre procent tros bland annat bero på bonus-malus. 

– I juli infördes nya skatteregler för nya diesel- och bensindrivna bilar vilket gjort det mindre fördelaktigt att köpa en ny bil med fossila bränslen. Det gör att många istället väljer en begagnad bil till ett lägre pris och mindre skatt, kommenterar Henrik Littorin, vd på Bilpriser.se.

Enligt honom finns en ökad förfrågan av begagnade bilar framförallt från bilhandlare. Dessutom har antalet utländska köpare ökat, möjligtvis på grund av att svenska kronan har tappat i värde. 

Diskutera: Tror du att alltfler kommer att köpa begagnade bilar efter bonus-malus?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2018-10-22 19:17
Styrbjörn

Men disponibel inkomst har ingen betydelse om du är skyldig banken tre miljoner. Du är fortfarande fattig om du inte samtidigt har fyra miljoner på sparkontot...

#c • Uppdaterat: 2018-10-22 19:59
Axa

Styrbjörn
Fast uppenbarligen har folk råd att ta lån, trots amorteringskrav. Och köpa begagnade bilar. Att folk väljer att ta lån har inget med fattigdom att göra. Lika lite som de som väljer att lägga 60 procent av sin lön på restaurangbesök och cigg.
Det finns andra problem med hög belåningsgrad men den visar sig ju först när den disponibla inkomsten minskar.

#d • Uppdaterat: 2018-10-23 08:45
K_Klabbe

Jag tror Styrbjörn är ute och cyklar och glömmer tillgångssidan i ekvationen. Många har mycket lån, men också tillgångar som är värda mer än lånet. Dvs de har samtidigt "4 miljoner på sparkontot" eller motsvarande i form av en fastighet.

#e • Uppdaterat: 2018-10-23 18:20
A.L

K_klabbe mfl: Skulderna har vuxit snabbare än både inkomster som tillgångarna. Ett problem som gjort vårt finansiella system oerhört sårbart.

Det är därför som man försöker bromsa skuldsättningen, både från svenskt håll som på EU-nivå.

MVH AL

#f • Uppdaterat: 2018-10-23 19:55
Axa

AL
Det stämmer. Jag håller med om att svenskarnas skuldsättning innebär ökad sårbarhet.
Frågan är om det räknas som att svenskarna är fattiga?

#g • Uppdaterat: 2018-10-23 20:10
Styggavargen

Eller vänd på det, bankerna blev rika på ökade bostadspriser och högre utlåning. Detta borde aldrig inträffat, ekonomer borde förstå att inte alla kan vara rika samtidigt. Den ökade utlåningen var det som förstörde bostadsmarknaden och ökade klyftorna. Den som köpte "billigt" fick under 2000-talets början betalt för att bo i sina bostäder samtidigt som hyresgäster fick se ökade hyror. Jag är säker på att bonus-malus inte har någon som helst miljöeffekt totalt sätt, bara mer batterier som måste lastas in i en redan tung SUV osv. I princip ett noll-summespel...

#h • Uppdaterat: 2018-10-23 23:37
A.L

Axa: Fattig enligt vilken definition då?

Klart är att ekonomin vuxit tack vare kreditexpansionen. Det är dessa lån som har drivit upp tillgångspriserna, både på börsen som i fastighetssektorn. Den dagen priserna faller har vi skulderna kvar, samtidigt som tillgångarna är mindre värda. Och då är vi helt klart fattigare än idag, eller hur?

Kännetecknande för en bubbla är just att ingen ser den innan den spricker. Min förhoppning är att det bara blir pyspunka denna gång. En ny 90-talskris vill jag helst undvika.

MVH AL

#i • Uppdaterat: 2018-10-24 10:52
Skodaägare

När jag köpte min nuvarande bostad så var räntan nästan uppe i 6 procent. Undrar hur många hushåll som skulle klara den räntan idag? Huspriserna har ju varit vansinniga ett tag nu. Framförallt i Stockholm. Ett trähus från 30-talet på under 100 kvm kan säljas för nästan 10 miljoner om postadressen är den rätta:

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-olovslund-stockholms-kommun-djupdalsvagen-99-14820296

Sitter man med 4-5 miljoner i lån så är det en viss skillnad i månadskostnad på 1,5 och 6 procents ränta.

#j • Uppdaterat: 2018-10-24 12:42
Styggavargen

Helt felaktigt att tro att bostaden är någon form av säkerhet, kraschar bostadsmarknaden står du där likaväl kvar med lånet!? Hela ekonomin går ut på stabilisera marknaden, men man ser hur skört det är när man kan få börsen att krascha bara på vissa rykten. Det kan vara så enkelt att alla rusar mot utgången... Därför kan man nog inte ens räkna med en stabil värld, kraschar ekonomin kan det innebära att folk börjar slåss om tillgångar som mat och vatten...

#k • Uppdaterat: 2018-10-24 19:51
Axa

AL
Det var någon som kommenterade att svenskarna blir fattigare och fattigare vilket jag inte håller med. Någon definition av fattigdom har inte lagts fram.

Jag håller med dig om att det är först när krisen är ett faktum som vi kan anses ha blivit fattigare. Men nu...nej.

Det kanske finns en anledning till de högre begagnatpriser.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.