Intresset har ökat vilket drivit upp snittpriserna med 3 procent hittills i år.
En begagnad bil går i snitt för 135.080 kronor under 2018, enligt statistik från bilvärderingsföretaget Bilpriser.se. 2017 var siffran 131.417 och 2016 låg snittpriset för begagnade bilar på 130.137 kronor. I fjol var prisökningen en procent. Att den i år utökats till tre procent tros bland annat bero på bonus-malus.
– I juli infördes nya skatteregler för nya diesel- och bensindrivna bilar vilket gjort det mindre fördelaktigt att köpa en ny bil med fossila bränslen. Det gör att många istället väljer en begagnad bil till ett lägre pris och mindre skatt, kommenterar Henrik Littorin, vd på Bilpriser.se.
Enligt honom finns en ökad förfrågan av begagnade bilar framförallt från bilhandlare. Dessutom har antalet utländska köpare ökat, möjligtvis på grund av att svenska kronan har tappat i värde.
Diskutera: Tror du att alltfler kommer att köpa begagnade bilar efter bonus-malus?
– I juli infördes nya skatteregler för nya diesel- och bensindrivna bilar vilket gjort det mindre fördelaktigt att köpa en ny bil med fossila bränslen. Det gör att många istället väljer en begagnad bil till ett lägre pris och mindre skatt, kommenterar Henrik Littorin, vd på Bilpriser.se.
Enligt honom finns en ökad förfrågan av begagnade bilar framförallt från bilhandlare. Dessutom har antalet utländska köpare ökat, möjligtvis på grund av att svenska kronan har tappat i värde.
Diskutera: Tror du att alltfler kommer att köpa begagnade bilar efter bonus-malus?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hm, trodde snarare att mängden återlämnade leasingbilar skulle ha motsatt effekt på begpriser.
Det är precis så prognoserna var! Men, tydligen är det så (jag läste på di.se tror jag det var) att den svaga kronan gör att en hel del leasingbilar går på export. Och det är heller inte ovanligt att leasingavtalen förlängs, istället för att en ny bil tas ut på nytt avtal.
Ja varför inte? En 1 år gammal bil är egentligen ganska förmånligt att köpa med tanke på värdeminskningen.
Svenskarna blir bara fattigare och fattigare. Och välståndet byggs i Asien. Nu tvingas europeiska biltillverkare satsa oerhörda pengar på att utveckla alla galenskaper som våra politiker hittar på och snart har vi ingen bilindustri här längre. Asiaternas barn får det bättre och vi får det sämre. Mycket sämre.
.
Konstigt. Dieselbilarna skulle ju bli totalt osäljbara..
De exporteras till utlandet. Sedan var det nog en del som köpte en extra bil, tex en diesel då de redan har en benindriven. Svenskarna blir nog inte fattigare totalt sett, klyftorna ökar och en del kör XC90 ... andra får gå..
Njae, svenskarna blir ju bara rikare och rikare. Men många asiater blir ju det också och mycket snabbare. Men nu är vi något utanför artikelns innehåll ;)
Jag tror att Herr Littorin har rätt angående lite större efterfrågan på begagnat efter nya skattesystemet på nya bilar. I kombination med stark ekonomi generellt så är det inte så konstigt att priserna på begagnat går upp litegrann.
Nja, hushållens disponibla inkomster har ju hela tiden ökat så jag vet inte heller på vilket sätt vi blir fattigare. Nybilsförsäljning har ju varit stadigt positiv.
Va? Räknar vi med belåning är Svenskar näst fattigast i Europa, efter Portugal. Men du kanske tror att mest belånad är rikast?
Styrbjörn
Att folk själva väljer att bli ”fattiga” genom att öka belåning är ju självvalt. Fakta är att disponibel inkomst ökat stadigt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.