Nästa artikel
Högre hastighet för elbilar
Nyheter

Högre hastighet för elbilar

Publicerad 21 december 2017 (uppdaterad 21 december 2017)
Österrikes regering planerar att tillåta elbilar att köra fortare än andra bilar på landets motorvägar. Det rapporterar Ny Teknik.
Nyligen sänktes hastighetsbegränsningen på många Österrikiska motorvägar från 130 till 100 km/h för att minska utsläppen. Eftersom elbilar inte bidrar till utsläpp på det sättet planerar den Österrikiska regeringen nu att tillåta elbilarna att köra fortare än de fossildrivna fordonen, vilket ska bidra till att fler väljer elbil. Det rapporterar Ny Teknik

Diskutera: Skulle du köpa elbil om du fick köra fortare med den?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-12-21 12:44
hultarn

Myndigheterna upphör aldrig att förvåna. Skulle det plötsligt vara OK att köra fortare beroende på drivkraften?
Nästa steg blir att små snåla bilar får köra fortare, medan de större och törstigare får köra sakta. Eller?

Skulle inte förvåna mig om svenska politiker tycker det är en lysande idé. Skit i säkerheten, nu kör vi fort i elbil!

#3 • Uppdaterat: 2017-12-21 13:18
L. Mäkinen

Jag tror det är praktiskt om alla åker lika fort ungefär. Elbilar körs ofta långsammare än övrig trafik för att spara räckvidd så om alla höll begränsningen vore det bra.

#4 • Uppdaterat: 2017-12-21 15:13
Saabium

Smart idé. Stryp alla oljebrännare till 70 km/h och låt elbilarna ha fri fart. Då skulle omställningen gå fort...

#5 • Uppdaterat: 2017-12-21 15:15
pinjong

Om man avstår sin Thailandsresa släpper man också ut mindre. Får man köra fortare då?

#6 • Uppdaterat: 2017-12-21 15:34
lsoderlund

Lite kontraproduktivt, de bilar som man är strikt beroende av räckvidden, skall få köra snabbast.

Forskning visar att så fort hastigheten ökar, så minskar även olyckorna.
Majoriteten av de olyckorna där död eller allvarligt skadade är utgången i Sverige, sker till största delen på landsvägar med 70km/h som begränsning. Forskningen visar även att om man höjer hastigheten till 100 och bygger 2+1 vägar så försvinner olyckorna. Tyvärr går detta inte hand i hand med trafikverkets strävan om att sänka medelhastigheten utmed det svenska vägnätet. Antalet döda och allvarligt skadade i trafiken kan till nästan 50% också tillskrivas alkohol- och drograttfylla.

Tittar man på statistiken, så är det tydligt vart man bör lägga insatser. Ökade nykterhetskontroller, och bygg om landsvägarna till minst 2+1 vägar så har du tagit bort majoriteten av de döda och allvarligt skadade i trafiken.

#7 • Uppdaterat: 2017-12-21 15:52
bgl

Håller till fullo med Mäkinens inlägg ovan. Vi såg för ett par timmar sedan en Tesla, till synes full med folk och packning och förmodligen på långresa göra en formidabel tjurrusning norrut ur Kvinnerstarondellen norr om Örebro. Efter bara ett par km (mitt för Ernst K) hade han sänkt farten till drygt 80 km/h och blev successivt omkörd av de bilar han blåste förbi ut ur rondellen. Det var nog ingen tillfällig fartminskning pga tfn eller annat, han kom aldrig mer ikapp. Han blev antagligen ifattkörd av sin egen elförbrukning.

#8 • Uppdaterat: 2017-12-21 16:35
mso 1000

Haha!! fri fart för elbilarna då får vissa en medelhastighet på 45. Km/h mär dom skall på långstyrning.

#9 • Uppdaterat: 2017-12-21 17:25
celef

Alltså vad är politiker för släkte egentligen, ju äldre jag blir ju oroligare blir jag för den framtid jag tycker mig se. Det måste snabbt komma in folk med sunt förnuft och goda visioner om inte allt ska sluta i fullständig idioti

#a • Uppdaterat: 2017-12-21 17:28
Pi

Bara att hoppa in i politiken då, celef...:)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.