De tyska motorvägarna kanske får dig att tänka på fri fart. Men faktum är att många sträckor på tyska autobahn ofta är igenproppade med stillastående bilar. De långa köerna kallas ”stau” och brukar vara som värst vid högtider och långhelger.
Till skillnad från i Sverige finns tydliga regler om att bilda en så kallad ”räddningsgata” när trafiken är stillastående på motorvägen. Det innebär kortfattat att bilisterna måste vika åt sidan och lämna plats för räddningsfordon som kan behöva passera.
Nu tar Tyskland i med hårdhandskarna för att få bilisterna att uppmärksamma reglerna. Det högsta bötesbeloppet för den som struntar i att bilda räddningsgata vid en stillastående kö är 320 euro, drygt 3 400 kronor, och bilisten kan dessutom få två ”prickar” på sitt körkort och körförbud i en månad.
Nytt för i år är att det också blir tuffare straff för den som ”hakar på” räddningsfordonen i den tomma filen för att komma undan trafiken.
På motorvägar och större vägar utanför städerna med minst två filer i körriktningen, förväntas bilisterna bilda en så kallad räddningsgata om trafiken rullar i gångfart eller är stillastående.
Det innebär att bilisterna måste vika åt sidan för att lämna plats för räddningsfordon som kan passera.
Bilarna som ligger i filen längst till vänster viker av åt den vänstra vägkanten. Bilar som ligger i någon annan fil viker av åt den högra vägkanten.
Räddningsgatan ska finnas kvar så länge kön är kvar.
Källa: ADAC
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är det någon som kommer ihåg TV programmet "Sveriges sämsta bilförare"? Hur fn. kunde någon av dom medverkande ha
fått körkort?!
Nalle: vem tittade på ett sånt intetsägande o dåligt program??
Det är väl folks vanliga beteende att titta på folk som inte borde göra det de gör?
Let's dance, Så mycket bättre, Melodifestivalen...
Bilräven
Hur kan du veta allt detta om programmet- om du inte tittat.......
Nu när kylare inte längre behövs ökar ju andelen plåt/plast i fronten och därmed stenskotten. Hur har man tacklat det?
Tysklands bilister är så mycket bättre än de lätt efterblivna, trafikrädda här i Sverige som tycker det är deras rättighet att ockupera filer utan att flytta på sig.
Också oftast någon av dessa som inte fattar att ambulansen står bakom dem, helt vansinnig över att han inte kommer förbi.
Intressant att huvudrubriken på förstasidan väljer att fokusera på det senare problemet före det riktiga problemet (att räddningsfordon inte kommer fram). Båda varianterna borde givetvis införas i Sverige.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.