Tyska motorvägar med högre snitthastighet än svenska kräver fräscha däck.
Gammalt gummi i däcken gör att de slits sönder i höga hastigheter på tyska motorvägar.
När semesterfirande svenskar styr kosan mot kontinenten gäller det att ha koll på däcken. Försäkringsföretaget If skickar ut en varning till bilisterna att deras däck kanske inte alltid fixar de högre snitthastigheterna som körning på Autobahn innebär.
I Sverige och norden är snitthastigheten mellan 80-120 kilometer i timmen, men på Autobahn kan det gå betydligt fortare. Om gummit i däcket är slitet riskerar det att explodera av den värmeutveckling som blir i hög hastighet på motorvägen.
– Om du kör i 140 och ett däck plötsligt rivs upp, behöver du inte mycket fantasi för att föreställa dig vad som kan hända, säger Dan Falconer, motorexpert på försäkringsbolaget If. Han berättar att skadade däck, motorskador och problem med bilens elektronik är de vanligaste orsakerna till att svenskar kallar på vägassistans, enligt bilbärgarna som jobbar för If:s räkning i Tyskland.
Rekommendationen är att byta ut sommardäcken efter fyra eller fem säsonger.
– Även om slitaget på gummit och mönstret är litet, är det viktigt att beakta att gummits egenskaper förändras över tiden, betonar Dan Falconer som råder de som är osäkra på kvaliteten i sina däck att rådgöra med däckverkstad innan de ger sig iväg på bilsemester.
Diskutera: Har du några tips för de som ska ut och köra på Autobahn i sommar?
I Sverige och norden är snitthastigheten mellan 80-120 kilometer i timmen, men på Autobahn kan det gå betydligt fortare. Om gummit i däcket är slitet riskerar det att explodera av den värmeutveckling som blir i hög hastighet på motorvägen.
– Om du kör i 140 och ett däck plötsligt rivs upp, behöver du inte mycket fantasi för att föreställa dig vad som kan hända, säger Dan Falconer, motorexpert på försäkringsbolaget If. Han berättar att skadade däck, motorskador och problem med bilens elektronik är de vanligaste orsakerna till att svenskar kallar på vägassistans, enligt bilbärgarna som jobbar för If:s räkning i Tyskland.
Rekommendationen är att byta ut sommardäcken efter fyra eller fem säsonger.
– Även om slitaget på gummit och mönstret är litet, är det viktigt att beakta att gummits egenskaper förändras över tiden, betonar Dan Falconer som råder de som är osäkra på kvaliteten i sina däck att rådgöra med däckverkstad innan de ger sig iväg på bilsemester.
Diskutera: Har du några tips för de som ska ut och köra på Autobahn i sommar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.