Förra året visade svenska superbilstillverkaren Koenigsegg upp nya toppmodellen Jesko som enligt grundaren Christian von Koenigsegg får en toppfart på över 500 km/tim.
Under hösten lyckades även amerikanska SSC Tuatara nå 509 km/tim under ett rekordförsök, något som dock ifrågasattes efter tveksamheter kring bevisen.
Nu kommer även amerikanska Hennessey med en ny version av superbilen Venom som ska utmana på toppfartstronen. Den har en omarbetad version av en V8-motor från General Motors på 6,6 liter på 1 843 hk och 1 617 Nm samt en sjustegad automatlåda.
Accelerationen till 60 mph (96 km/tim) ska gå på 2,6 sekunder, att nå strax över 200 km/tim ska gå på blixtrande 4,7 sekunder och att komma upp i över 400 km/tim ska inte ta mer än 15,5 sekunder – betydligt snabbare än Bugatti Chiron och Koenigsegg Regera.
Som vanligt med den här typen av siffror gäller det att ta dem med en nypa salt tills de bekräftats officiellt vilket ska göras under våren.
Toppfarten för Hennessey Venom F5 ska ligga på 500,5 km/tim. Den siffran blir ännu mer svindlande av det faktum att bilen faktiskt saknar krockkuddar, eftersom den registreras i USA som utställningsbil.
Bara 21 exemplar ska byggas och de kostar 17,5 miljoner kronor styck exklusive svensk moms och tull.
Läs också: Efter bevishaveriet – nu ifrågasätts nya fartrekordet
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Krockkuddar hjälper knappast i 500 km/h. Den bilen behöver en utlösbar bromsskärm.
Nä ingen utlösbar bromsskärm utan en katapultstol med fallskärm o sedan är det mycket lättare att registrera rekordförsöks bilen som en "utställningsbil" medan Koeniggsegg gör sina rekord med an fullt ut klar och godkänd bil för gatan
Var hittar man en väg där det går att komma upp i 500 km/h och där efter hinner bromsa? En flygraka räcker knappast.
500 km/h rakt in i himlen..utan att passera varken dögrävare eller prästen...
500 km/h in döden om man kör så fort.
Thommys. Det behövs inte så lång sträcka för att komma upp i 500 km/tim. På 400 meter klarar de raskaste dragster att komma upp i en bit över 500. På under 4 sekunder. Det här vidundret behöver kanske en raka på nån kilometer om de kommer in på den i lite över 200. Varför man bygger en bil som kan gå så här fort är för mig svårbegripligt. Antagligen för att man kan. Du kan idag köpa en båt som går över 300 km/tim. Av samma skäl. Det går.
Arne Nilsson1. Under 4 sekunder, och över 500 km/t stämmer bra, men sträckan för en top fuel dragster är inte 400 meter. För de högsta klasserna är det 1000 fot, dvs 305 meter som gäller.
Så himla mycket "dyr kit car" jämfört med Bugatti och Koenigsegg.
Vem fan vågar köpa "Amerikansk kvalité" för närmare 20 miljoner kronor?
Dessutom från en tillverkare som har ett rykte som liknar de hos rännstenstjuvar...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.