I förra veckan kom beskedet att amerikanska SSC snuvat Koenigsegg och Bugatti på toppfartsrekordet för produktionsbilar.
Med en film som bevis fick vi följa med i rekordbilen när den nådde en snittfart på 509 km/tim längs en avstängd väg i Nevada. Bilen nådde som högst 533 km/tim.
När filmen publicerades möttes den av en hel del kritik och vissa hävdade att rekordförsöket var fejkat. Till exempel jämfördes filmen med motsvarande film från när Koenigsegg Agera kördes på samma sträcka för tre år sedan, och där såg SSC ut att vara långsammare än Koenigseggs rekordbil.
SSC använde sig av ett externt företag för att mäta hastigheten med gps, och uppgav att företaget ”validerat” körningen. Det stämde dock inte. Företaget har inte varit involverat på plats under rekordet.
Nu erkänner SSC att filmen som visar rekordkörningen är felaktig och att någon blandat ihop filmklippen under redigeringen, något som ”beklagas” av SSC-chefen Jerod Shelby. Men han står fast vid att rekordkörningen fortfarande är giltig trots bevishaveriet.
”Vi gjorde det. Vi har siffrorna på vår sida”, skriver han i ett uttalande.
Läs också: Koenigsegg och Bugatti snuvas på toppfartsrekordet
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
riiiiiggghhht!
Ja, det är ju enkelt att bevisa. Ta dit båda bilarna, (och oberoende kontrollanter) så lär det visa sig vem som kör en given sträcka på kortast tid.
Bara fejk!
Rekord till vilken nytta? För motortidningarna att skriva om?
Hundter: För att det är något människan alltid sysslat med? Pressa gränser etc. Sen ger det förstås bra PR för rekordinnehavaren.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.