Sedan beskedet om Saabs konkurs kom på måndagen har General Motors logg på Facebook översvämmats med vredesutbrott från Saabanhängare. Nya inlägg strömmar in i stort sett varje minut.
Den amerikanska bilkoncernen – som ägt hela eller delar av Saab mellan 1990 och 2010 – kallas bland annat ”Gangster Motors” och ”General Mistake”.
”Tack för ingenting. Jag kommer aldrig någonsin att köpa en bil från GM”, lyder ett inlägg. ”GM borde skämmas för att inte låta Saab få ett nytt liv”, skriver en annan person.
Uppfattningen tycks vara att General Motors slog i sista spiken i Saabs kista genom att neka kinesiska Youngman att investera i Saab.
Diskutera: Var det GM som sänkte Saab?
Registreringsår/mil | 2014/8 000 |
Kaross | Halvkombi/5d |
Motor | 0,9/90 hk |
Dekl. förbrukning | 4,5 l/100 km |
Skatt | 360 kr |
Begpris | 71 400 kr |
Nypris | 149 900 kr |
Bilprovningen | Bättre än medel |
Rost | Bättre än medel |
Säkerhet | Bättre än medel |
Autoindex | Medel |
Länkar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Först misshandlade man Saab genom att neka dem att ta fram en ny 9-5. Borde ha kommit ca 2004, då den gamla var 7år då.
Man förhalade lanseringen av 9-3 kombi, 9-3X och 9-4X.
Sen undviker man effektivt att vara innovativ avseende en lösning i de nu misslyckade förhandlingarna.
Kuriosa. Tänk om t ex Audi hade behövt leva på att sälja 1997 års A4:a så sent som 2010?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%2797-%2702_Audi_S4.jpg
ska genast ut och repa grannens Chevrolet Cruze...
Ska genast ut och repa grannens Saab (GM-produkt).
Visst kan man ha negativa åsikter om GM, men det är främst GM USA som har ansvaret för vad som skett. Men Saab är inte skuldfri. I sin relation med GM, har man försökt förneka samarbetet med Opel/ Vauxhall. I Sverige gömde många Saab/Opelhandlare Opelbilarna på avsidesplatser. Absolut inte i skyltfönster. Opelägarna överöstes med Saabreklam, absolut innte Opelreklam!
GM USA har fått tekniken gratis genom GM powertrin Europe där de Europeiska märkena ingår med varsin kompetens. Man har alltså mjölkat Saab och Opel på utvecklingspengar för sina USA tillverkade bilar samt Koreanska fordon.
Opel är en kanonbil så det så. Vi Opelägare tackar de Saabingenjörer som bidragit till kvalitetslyftet!
Om entusiasten tittar riktigt djupt in i backspegeln ser han 40år av förlusttäckningsbirdrag och kontgjord andning från Scania/Wallenberg/Investor innan GM tog vid ett bolag som borde konkursat redan då.
Ingen som kan tänkas skicka ett litet tack till GM för de 20 extra åren man höll liket vid liv?
OK leifer, men peka finger och uppmana till bojkott av GM/Opel går tydligen bra.
Det verkliga problemet är väl att alltför många alltför länge bojkottat SAAB....
Hörde nått tänkvärt på radio idag (P3)
Kina är snart värdens största ekonomi, dom damsuger västvärden på kunnande och teknik, och när dom nått dit får vi börja se upp, för vad ska vi leva av när ingen längre efterfrågar det vi tillverkar eller kan, när Kineserna kan göra samma sak mycket billigare, för den billiga arbetskraften kommer dom ha länge till.
GM kanske gör oss en välmening när dom inte vill sprida tekniken till Kina.
Who killed Saab Automobile?
(Läsvärt!)
http://www.business-school.ed.ac.uk/__data/assets/pdf_file/0010/43768/Who-killed-Saab-Automobile-Final-Report-December-19-2011.pdf
I dag presenterades en brittisk forskarrapport som antyder samma fenomen i dåvarande Saabs ledning, som jag har hävdat. Saabs ledning ville inte medverka i den globala utvecklingen av GM som företag. GM powertrain bildades och GM powertrain Europe körde om alla övriga GM powertrainföretag när det gäller tekniska lösningar. Saabs ledning fann sig inte i att involveras i Opel/Vauxhallkonceptet, utan ville stå på egna ben.
Ibland gär stoltheten över förståndet.
Jag är övertygad om att Saabfabriken kunnat leva kvar om man låtit involvera sig i det Europakoncept som GM förordade. Saabs ledning vägrade, och då kunde ju inte resultatet bli något annat.
Nu kan Opel tacka Saab för samarbetet och de Saabingenjörer som idag fortfarande finns hos Opel powertrain.
Det har verkat som om ledningen hellre såg en stängd fabrik än att tillverka bilar med Opels eller Saabs emblem på Samma bilmodeller.
Vauxhall sålde sin stolthet och lever , och återtar marknadsandelar som bilfabrik.
Av nämnda anledningar ska man nog vara försiktig med att kritisera GM.
Saab rättade sig inte i ledet, enligt den brittiske talesmannen.
Att GM ville lägga ner Opel blev ilnte aktuellt förrän efter det att beslutet om att lägga ner Saab ägde rum. Omegan lades ner långt tidigare liksom att 9-5 kombi började byggas. Beslutet om att påbörja planeringen av nya 9-5 an kom ju även det innan GM beslöt att sälja Saab.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.