Systemen som kan ta över delar av körningen under vissa förhållanden har ofta brister och fungerar inte alltid som tänkt, visar en genomgång som amerikanska organisationen AAA gjort.
AAA rekommenderar att biltillverkarna begränsar när systemen kan aktiveras, till exempel enbart vid bra väder eller på vissa typer av vägar. Systemen har enligt AAA inte blivit mycket bättre än 2018 när ett liknande test gjordes.
– Biltillverkarna måste jobba för mer pålitlig teknik, säger Greg Brannon som är organisationens chef för bilteknologi.
Läs också: Test av autobroms i 19 bilar: Här är modellerna som är överlägset bäst
Missade stillastående bil
Fem olika system har testats under 650 mils körning och i snitt uppstod ett problem var 14:e kilometer. Många av felen rörde systemen som ska hålla bilen i sin fil, men vissa system missade också en stillastående bil vid sidan av vägen för att simulera ett nödläge. Vid två av tre tillfällen kraschade testbilen in i den stillastående bilen vid en snitthastighet av 40 km/tim.
Vid flera tillfällen slutade även systemen fungera med minimal förvarning till föraren, som då blev stressad att ta över körningen själv.
De fem bilarna som testades i år var BMW X7, Cadillac CT6, Ford Edge, Kia Telluride och Subaru Outback. Bilarna har testats med olika förare vid olika testcenter och med teknik för att övervaka förarna under körningen.
Inte självkörande
Biltillverkarnas svar på den här typen av test går ofta ut på att systemen inte är tänkta att göra bilen helt självkörande under alla förhållanden, och att föraren alltid måste vara alert och redo att ta över körningen själv.
Den här typen av system fanns tidigare bara i dyra lyxbilar, men när de nu börjar dyka upp även i billigare ”folkbilar” ser AAA en risk för att mindre insatta bilägare förlitar sig på att systemen alltid fungerar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jaha efter Tesla träd kommer denna "nyhet" som inte är en nyhet, nyttigt med ett nyanserat budskap eftersom de som använder dessa system endast sjunger lovsång och totalt avvisar varje form av kritik mot sin helt "livsavgörande" teknik.
Bilförarna blir latare och latare och orkar inte köra bil längre eftersom det är så "jobbigt" och "ålderdomligt" något som "ingen vettig människa gör längre", nu när den "bekväma automatiken" finns.
Jag säger som jag sagt förr: bättre ta tåget än ha bil med autonoma system.
Tågbiljett är alltid bättre än Tesla
Underbara kommentarer från ovanstående som säkert inte har nån erfarenhet alls av systemen.
N-iklas: Vilket eller vilka semiautonoma system är det du testat som du tyckte fungerade så illa att du sågar det så?
Jag körde 120 mil i tisdags utmed E4, körde på AP hela tiden, fungerar så klockrent. Även genom sthlm som hade massa vägarbeten med omgjorda filer m.m. följde den perfekt. Enda den inte tar nu är rondellerna men det beror på mjukvarubegränsning pga lag och inte bilens hårdvara för systemet.
Har det inte tillgängligt nu men såg en undersökning där det visades att bilar körda med aktiverade säkerhetssystem var inblandade i 5 eller om det var 10 gånger så lite incidenter som de som kördes med system oaktiverade eller som inte hade dessa system.
Den mest korkade undersökningen jag sett eller var det kanske pedagogik ?? att de som inte riktigt fattar teknik får sig en tankeställare.
Det är väl inte självkörande bilar vi pratar om som är på marknaden utan utmärkta hjälpmedel vid körning som gör att man kan köra längre sträckor med samma trötthetsgrad Det kan i framtiden ingå i självkörande system när man 100 %igt kan lita på dem där är vi inte än på långa vägar kommer att dröja många år mer än man tror
Det är föraren som har 100% ansvar för bilensframfart som befälhavaren på en båt Använder man tekniska hjälpmedel får man ALLTID själv vara beredd att rycka in som bacup annars ska man inte sitta bakom ratten.
Jag har använt cruisecontrol sen 70 talet och den Adaptiv farthållaren nu i 6 år det bästa hjälpmedlet vid körning som kommit fram i modern tid efter ABS och automatlådan Jag kör i stort sätt alltid med farthållare i alla trafiksituationer man kör med tummen Vet att jag ibland måste koppla ur den tillfälligt och sen på igen men den är på 99% av tiden
Volvo och KIA inga som helst problem - fattar man inte att man måste vara alert och beredd rycka in som bacup det ska man inte använda det då är man en trafikfara
När det gäller filhållningsassitenten hjälper den bra till men och bilen följer kursen lite bättre - men det dröjer innan den är tillförlitlig krävs moderna vägar med tydliga linjer .
Enligt Raphael så ska ju Teslas system undvika att man styr in i träd och andra trolleritrick, så även dessa bilars system måste ju var helkassa. Eller?
Håller med Bengt39 till fullo.
Alltför stora bilar som framförs av teknikkåta gubbar och så fungerar inte tekniken. Idiotiskt. Oseriös bransch. Inför att bilen inte kan köras för fort och teknik som endast tar över för att förhindra olycka om ni vill göra nånting bra med tekniken.
Ja, inte verkar det som nya tekniker i bilarna gör att de framförs säkrare. Att t ex hålla avstånd till framförvarande går ofta inte bättre nu än för 40 år sedan.
Pratar man bara den adaptiva farthållaren.
Jag kör sedan 4-5 år och 3000 mil per år och använder adaptiva farthållaren till 95% på min skoda.
I stan motorvägen och på landsvägen.
Otroligt avslappnad körning och focus kan läggas på trafiken istället för att koncentrera sig på att hålla hastigheten.
Och som allt annat så måste man ha en gnutta sunt förnuft i trafiken i bilen.
Har man inte det så går det åt skogen hur man än gör och vilken bil man än sitter i.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.