Regeringen har tagit bort elbilsbonusen och vill ersätta den med en skrotningspremie. Den ska få privatpersoner som har en äldre bil att skrota den och i stället köpa eller leasa en elbil.
Premien har redan fått kritik från Kia i Sverige, och nu har flera organisationer lämnat in sina remissvar om förslaget. Det är ”underligt utformat”, tycker Mobility Sweden.
”Ägaren av den gamla bilen är sällan den som också har råd att köpa eller leasa en elbil. Då har premiens storlek en avgörande betydelse och vår bedömning är att 10 000 kronor kommer leda till mycket få utbetalda premier”, skriver branschorganisationen, som i stället vill se en skrotningspremie på minst 25 000 kr.
Liknande kritik kommer från Riksförbundet M Sverige som tror förslaget inte kommer ge någon nytta alls:
”Det ekonomiska steget från en skrotfärdig bensin- eller dieselbil till en elbil är så stort att vi bedömer att bara ett fåtal skulle ha möjlighet eller intresse av att utnyttja premien, varför förslaget om det träder i kraft sannolikt blir verkningslöst.”
M Sverige vill i stället ha en generell skrotningspremie för alla bilar, utan krav på motprestation, på 10 000 kronor samt en ny elbilsbonus på minst 50 000 kronor.
Trafikverket tycker också att beloppet på 10 000 kr är för lågt, och myndigheten Trafikanalys är inne på samma linje som M Sverige om att inte villkora skrotningspremien med att samtidigt köpa eller leasa en elbil.
Mattias Goldmann på 2030-sekretariatet tycker nivån på 10 000 kronor är bra, men vill att även gasbilar omfattas, liksom bland annat medlemskap i bilpool eller årskort i kollektivtrafiken. Han kritiserar också att Boverket valts ut att hantera premien utan någon vettig motivering.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- 2024-06-04 10:12 Dana skrev: Finns viktigare…
- 2024-06-04 07:22 Ja det är onekligen…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.