Nästa artikel
Här slipper Audiförarna stanna för rött
Nyheter

Här slipper Audiförarna stanna för rött

Publicerad 29 januari 2020
Ny teknik testas för att koppla upp bilen mot trafikljusen.

Audi har flera gånger visat upp ett system för att bilarna ska kunna kommunicera med trafikljus för att föraren ska slippa stanna för rött. Nu testas tekniken på riktigt i Düsseldorf.

Tanken är att Audis system, som kallas Traffic Light Information, ska införas i ungefär 450 av 600 korsningar i den tyska staden. Målet är både att öka effektiviteten, bekvämligheten och säkerheten med färre stopp.

– Vi måste förutse exakt hur trafikljusen kommer bete sig under de kommande två minuterna. Samtidigt är exakta prognoser den tuffaste utmaningen. De flesta signaler reagerar dynamiskt på trafikvolymen och anpassar hela tiden intervallerna för hur de växlar mellan rött och grönt, säger Andre Hainzlmaier, utvecklingschef för appar, uppkopplade tjänster och smarta städer på Audi.

Systemet kan räkna ut exakt vilken hastighet bilen ska hålla för att fånga en så kallad "grön våg" där trafikljusen i flera korsningar framöver visar grönt och föraren inte behöver stanna. Det ska ge lägre förbrukning, mindre risk för olyckor och en bättre körupplevelse för föraren.

Systemet hämtar in information från den omgivande trafiken, kameror i närheten, sensorer i vägen, tidtabeller för bussar och spårvagnar samt knappar som fotgängarna trycker på för att komma över övergångsstället.

Sedan tidigare finns systemet i flera amerikanska städer och nu testas det alltså i Düsseldorf. Det finns tillgängligt i Audi e-tron, A4, A6, A7, A8, Q3, Q7 och Q8 som tillverkats sedan sommaren 2019, förutsatt att bilarna har ett uppkopplat navigationssystem och vägmärkesigenkänning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-01-29 19:45
A.L

Av filmen att döma tycks det där med trafikregler och att stanna vid rött ljus ändå inte vara Audi-förarnas grej;-). Så denna teknik är ett välkommet inslag.

https://www.youtube.com/watch?v=X9nPISgpz9Q

Ja, jag är ironisk som ni säkert förstår och personen i filmen är inte bara omdömeslös, han saknar dessutom både insikt och kunskap om trafikens verkliga risker.

MVH AL

#2 • Uppdaterat: 2020-01-29 20:58
L. Mäkinen

Det är väl precis sånt man kan använda V2X-tekniken till förutom ren säkerhet.

#3 • Uppdaterat: 2020-01-29 23:25
LeifV

Den här kommunikationen skall vara en världsstandard och tillhöra medborgarna, inte något enskilt bilmärke. En av alla förutsättningar för självkörande bilar är naturligtvis att trafiksignaler skall kunna kommunicera med bilarna.

#4 • Uppdaterat: 2020-01-30 08:08
L. Mäkinen

LeifV,
Tekniken kommer i alla fordon framöver, men jag gissar att man måste börja med tester inom ett område i taget.

Det är lite mer avancerat än systemet på 80-talet med en skylt bredvid vägen som talade om vilken hastighet man skulle hålla för att slippa stanna vid rött en bit längre fram.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.