Ett urverk räknar ner till grönt ljus, vilket ska lugna föraren och spara bränsle.
Visar hur många sekunder det är till grönt ljus i bilens display.
I Las Vegas i USA kan numera alla nya Audi A4 och Q7 utrustade med Audi Connect visa trafikljusens status i realtid för bilföraren. Att man kan se hur lång tid det är kvar tills rött slår om till grönt ska enligt Audi bidra till en mer bränslesnål och avslappnad körning.
Tekniken som används brukar benämnas V2X eller som Audi kallar det Car-to-X. Det innebär att fordonet är uppkopplat mot infrakstrukturen. I framtiden kan konceptet utvecklas till att till exempel skapa en grön våg när en rutt läggs planeras i GPS:en. Audi ger också exemplet att de batteridrivna e-Tron-modellerna kan dra stor nytta av bromsenergin och ladda batterierna när det saktas in vid ett rödljus.
Planer finns på att koppla upp även europeiska städers trafikljus. Experiement har redan genomförts i I Berlin, Ingolstadt, Garmisch-Partenkirchen och Verona, men att det inte finns någon enhetlig standard för trafikljus i Europa sätter käppar i hjulen.
– I Europa används en väldigt diversifierad teknik för trafikstyrningen eftersom infrastrukturen har utvecklats lokalt och decentraliserat. Vi arbetar nu för en harmonisering av data som vi har förberett. När det har genomförts kan vi introducera Trafikljusinformation även i Europa, säger Michael Zweck, projektledare för Audi Traffic Light Information.
Diskutera: Vad tycker du om idén med uppkopplade trafikljus?
Tekniken som används brukar benämnas V2X eller som Audi kallar det Car-to-X. Det innebär att fordonet är uppkopplat mot infrakstrukturen. I framtiden kan konceptet utvecklas till att till exempel skapa en grön våg när en rutt läggs planeras i GPS:en. Audi ger också exemplet att de batteridrivna e-Tron-modellerna kan dra stor nytta av bromsenergin och ladda batterierna när det saktas in vid ett rödljus.
Planer finns på att koppla upp även europeiska städers trafikljus. Experiement har redan genomförts i I Berlin, Ingolstadt, Garmisch-Partenkirchen och Verona, men att det inte finns någon enhetlig standard för trafikljus i Europa sätter käppar i hjulen.
– I Europa används en väldigt diversifierad teknik för trafikstyrningen eftersom infrastrukturen har utvecklats lokalt och decentraliserat. Vi arbetar nu för en harmonisering av data som vi har förberett. När det har genomförts kan vi introducera Trafikljusinformation även i Europa, säger Michael Zweck, projektledare för Audi Traffic Light Information.
Diskutera: Vad tycker du om idén med uppkopplade trafikljus?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är ju fantastiskt, bli kung vid rödljusen också
På många håll i världen sitter det "klockor" vid rödljusen som räknar ner tiden till de slår om. Ganska praktiskt.
Jag som trodde att elbilar och laddhybrider redan drog nytta av bromsenergin och laddade batterierna vid en inbromsning vid rödljus förutom all annan fartminskning.
Vore extra smart om det kopplades till farthållaren - "grön våg".
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.