Att få självkörande bilar att fungera har visat sig vara en större utmaning än vad många trodde. Trots över tusen miljarder investerade kronor är löftet om förarlösa fordon som på beställning kan köra omkring människor och varor fortfarande inte uppfyllt.
När Argo AI kollapsade i höstas fick det många att spekulera i om självkörande bilar var ett hopplöst fall – men flera företag jobbar fortfarande på att få tekniken att fungera.
Ett av dem är Intels israeliska dotterbolag Mobileye, som nu jobbar med ett pilotprojekt i Norge tillsammans med danska Holo och kollektivtrafikföretaget Ruter.
Planen är att 50 eldrivna Nio ES8, utrustade med Mobileyes sensorer och mjukvara, ska trafikera Oslo-förorten Grorud utan någon mänsklig förare ombord. Detta ska ske sent 2024 eller tidigt 2025. Just nu finns ett mindre antal bilar i trafik som samlar in data, samtidigt som man jobbar med att få till alla nödvändiga tillstånd.
På sikt är tanken att de självkörande bilarna ska fungera som en mellanting mellan en taxi och en buss. Trafikanter ska kunna beställa en bil via Ruters app, men kan behöva gå till en förutbestämd upphämtningsplats där en bil sedan stannar.
Autonoma fordon erbjuder äldre, personer med funktionshinder och personer utan körkort ett bekvämt nytt transportsätt som enkelt kan anpassas till deras personliga behov, säger Mobileyes globala affärschef Christian Lichtmannecker till Automotive News.
Mobileye räknar med att vädret i Oslo kommer att bli en utmaning vintertid. Sensorerna är därför utrustade med teknik som ska hålla dem fria från is, snö och smuts.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 4 april 2023 J.L skrev: Norge är i…
- 4 april 2023 Norge är i framkant även…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.