Nästa artikel
Här minskar elbilarna effekttoppar i elnätet: ”Stor potential”
Nyheter

Här minskar elbilarna effekttoppar i elnätet: ”Stor potential”

Publicerad 19 april 2021
Ett nytt experiment i Malmö innebär att elbilarna laddas lite långsammare – men att risken för effekttoppar minskar.

Det har varit heta diskussioner kring om strömmen kommer räcka när bilköparna i allt högre utsträckning går över till eldrift.

Men på sikt kan elbilarna faktiskt tillföra en viktig funktion, nämligen att balansera elnätet och minska effekttopparna.

I ett nytt projekt har Parkering Malmö samarbetat med elbolaget Eon för att undersöka hur effekttopparna kan minskas med hjälp av elbilarnas batterier.

– Även om det handlar om små effekter i dagsläget, så ser vi en stor potential framöver i takt med att mängden laddbara fordon i våra parkeringshus ökar, säger Maja Johansson, miljö- och klimatstrateg på Parkering Malmö.

Tvåvägsladdning på gång

De enkäter som bolaget gjort har visat att kunderna generellt sett är ganska positiva till att ladda lite långsammare under vissa perioder om det bidrar till att öka flexibiliteten i elnätet.

– Nu har vi hittat en bra nivå där kundernas laddbehov säkerställs samtidigt som vi kan tillgängliggöra kapacitet under de mest ansträngda timmarna, säger Maja Johansson.

Flera biltillverkare utvecklar just nu så kallad tvåvägsladdning i nya elbilsmodeller, för att kunna balansera elnätet eller bidra med ström till prylar eller andra bilar om det behövs.

Läs också: VW lovar: Nästa år kan du ladda hemmet med bilen

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.